Noen ganger kan det være fint bare å se på noe helt annet, denne tøffe tankbilen fanget tungt.no sin interesse utenfor messeområdet på Herning for litt siden. For å kunne frakte personell og drivstoff med stor beskyttelse kan du bruke denne, en HX 32.440 8x8. Den er også terrengående og kommer seg opp bakker med 60% stigning.

RMMV

Rheinmetall og MAN har gått sammen om å produsere slike spesialkjøretøy, selskapet heter Rheinmetall MAN military Vehicles GmbH (RMMV). MAN eier 49 prosent og Rheinmetall eier 51 prosent av selskapet.

Produktene er stort sett komplette løsninger for det hjulgående militære markedet, som denne tankbilen. HX 32.440 8x8 BB har en MAN motor på 440hk som gir 2100 Nm. Girkassa kommer fra ZF og er av typen 12 AS 2301 OD MAN TipMatic. Akselavstander er 3875+1500, mens totalvekten er på 32 tonn.

High Mobility

SX står for Extreme Mobility Truck System og familien består av ekstremt mobile spesialbiler som det norske forsvarets ingeniørkontor har kjøpt 40 stk av (MAN SX 8x8). HX-familien er nært beslektet, men mindre ekstreme, navnet står her for High Mobility Truck System. Begge er tilgjengelige med pansrede førerhytter som denne HX 32. De finnes i 8x8, 6x6 og 4x4 versjoner.

Kommer seg frem

Selv om den er basert på MANs TGA, er det ikke drivstofføkonomi eller komfort for føreren som er salgsargumenter her. Kjøretøyet har derimot en del andre ting den kan skryte av.

HX kan komme seg over grøfter på 1,8 meter, klatre opp hindringer på 0,6 meter og komme seg opp bakker med 60% stigning. Den er godkjent til å stå sidelengs med 40% helning og vadedybden er maks 1,5 meter.

Målene er beregnet slik at den kan fraktes med transportflyene C130, C160 og A400M. Dessuten er den beregnet på transport på jernbane og går fint gjennom Europas jernbanetuneller. Bilene kan tjenestegjøre i 20 år og finnes i versjoner opp til 120 tonn.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!