23948sdkhjf

Vegvesenet oppretter krimenhet

Nå skal bakmennene tas. Dette er godt nytt for den seriøse transportbransjen.

I går kom nyheten om at Statens vegvesen oppretter en ny enhet som skal forebygge og avdekke kriminell aktivitet innen trafikant- og kjøretøyområdet i Norge.

Selv om en del av jobben vil bestå i å utrede forhold innen personbilfronten, ser vi at det også vil handle om transportbransjen.

Jon Molnes skal lede den nye enheten som vil få hovedbase i Tønsberg og sysselsette tilsammen 14 personer. - Planen er å være operativ i løpet av første halvår, forteller Molnes til tungt.no. Nå er han i gang med å ansette folk med analyse- og juristkompetanse.

Han sier at enheten har plukket ut en del områder som de ønsker å se nærmere på - deriblant temaer som falske førerkort, kompetansebevis, manipulering av skrivere osv.

- Hva skjer ved en tungbilkontroll fremover? Vil dere være tilstede?

- Nei. Vi vil ha regionskoordinatorer som innhenter informasjon fra både interne og erksterne kilder. Deretter vil vi gjennomgå disse dataene for å dokumentere problemstillinger og omfang.

På den måten ser vi om rutiner og regelverket virker etter intensjonen eller om endringer må til.

I dag er det for lett å mene noe om forskjellige omfang, vi trenger bedre dokumentasjon for å se hvor støtet må settes inn.

Kontrollene ute vil altså fortsette som tidligere - og enkeltsaker er ikke prioriteringen her. Vårt fokus er å dokumentere systemet bak enkeltsakene som grunnlag for å kunne iverksette målrettede tiltak.

Dersom vi gjennom dette arbeidet avdekker brudd vil vi anmelde forholdene. Vi ønsker å få frem det den ordinære forvaltningen ikke ivaretar, sier han til tungt.no.

Ta bakmennene

- I dag vil ofte sjåfører få anmeldelse mens foretaket går fri. Sjåføren tar støyten og erstattes med en ny. Vil den nye enheten kanskje kunne gå på transportøren istedet?

- Sjåførene er kanskje presset av transportøren til å gjøre brudd. Ved å samle informasjon, vil det gi oss et helt annet grunnlag enn en enkeltsak. Konseptet er å se på det strukturelle bak slike brudd, hvilket fort vil handle om virksomhetene, bekrefter Molnes avslutningsvis.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079