Stig-Arne Rasmussen hadde det meste på stell da han ble stanset og fikk en prat med arbeidstilsynet. - Vi er her for å hjelpe sjåførene, sier Vivian Mikalsen (t.h.) © Frode Tellevik

På en kontrollstasjon til Statens vegvesen møter vi to som debuterer på utekontroll.

Arbeidstilsynets inspektør Gunnar Meyer Danielsen og jurist Vivian Mikalsen har tatt på seg refleksvestene og er klare til å prate med sjåførene som blir vinket inn på vekta i Tromsdalen.

- Arbeidstilsynet har vært med på noen utekontroller i Finnmark allerede. Dette er den fjerde i region nord og vi har planer om mange flere, sier Danielsen.

God prat

Han forklarer hvordan en slik prat kan arte seg for en sjåfør.

- Vi spør om arbeidskontrakter, arbeidstid og kontroll av utstyr. Lasting, vedlikehold og opplæring er også tema. I tillegg informerer vi om almenngjøring av tariffavtalen.

Mye av kontrollen ute på veien handler om å gi sjåførene informasjon, samt å ta imot tips og innspill. En sjåfør risikerer ingenting ved å fortelle oss om ting vedkommende mener vi bør sjekke, enten i egen bedrift eller hos andre. Vi har taushetsplikt, beroliger Danielsen.

Økt risiko

Arbeidstilsynet gjennomfører bedriftskontroller basert på tips og innspill i tillegg til tilfeldig kontroll.

Nå har de satt av halvannet år der de spesielt skal vie transportbransjen oppmerksomhet. Antall tilsyn vil øke merkbart.

- Tidligere tilsyn og tips vi mottar tilsier at det ligger utfordringer i denne bransjen, bekrefter Mikalsen.

- Spesielt innenfor lønn, arbeidstid og arbeidsforhold generelt. Vi ser at spesielt dette med arbeidstid er en utfordring for mange bedrifter. Vi avdekker også sosial dumping. Mange nye aktører starter opp i Norge og dermed øker også risikoen for brudd.

Alt på stell

Vegvesenet vinker inn alt fra varebiler til vogntog, og sjåførene blir stående ti til tyve minutter ekstra i forhold til normalen, men vi opplever ingen som reagerer negativt på at de også må ta en prat med Arbeidstilsynet.

Stig-Arne Markussen kjører for Transport Nord og har semitraileren full av øl som skal til Tromsø. Han har vært borti arbeidstilsynet tidligere, da han jobbet på meieri. - Jeg syns det er flott å bli kontrollert på denne måten. De gjør bare jobben sin. Det er ikke mer hokus-pokus enn det. I mitt tilfelle spurte de kun om ting vi allerede har på stell i bedriften, sier han før han fortsetter til Coop-lageret på Langnes.

Arbeidstid

Noe av det som er utfordrende for mange transportbedrifter er som nevnt dette med arbeidstid. Arbeidstilsynet håndhever et regelverk som går ut over vegvesenets kjøre- og hviletid.

- Mange av dem vi møter vil naturlig nok jobbe mest mulig. Yrkessjåfører liker gjerne ikke å sitte i ro. Men hvis man kjører en lang dag og deretter jobber fem timer på verkstedet, tøyer man noen grenser, sier Mikalsen.

Likevel hevder hun at tilsynet blir godt mottatt i bransjen. De aller fleste ønsker å ha ordnede forhold og setter pris på at denne type kontroller kan bidra til å motvirke konkurransevridning.

Fra bunnen

- Vi plukker ut dem vi mener er interessante og gjennomfører både varslede og uanmeldte tilsyn. Ofte starter vi på bunnen, via sjåførene, og ruller det opp derfra. Spesielt i saker som omhandler sosial dumping.

Finner vi avvik under en kontroll, for eksempel mangelfull opplæring, gir vi pålegg. Da må bedriften dokumentere at de har fulgt opp. Hvis ikke kan vi gi tvangsmulkt. Finner vi at det er fare for liv og helse, kan vi stanse det farefulle arbeidet og ved grove og gjentatte brudd over tid, anmelder vi saken til politiet eller vi kan gi overtredelsesgebyr, forklarer Mikalsen.

Taushetsplikt

- Utekontrollene gjør at vi får kontakt med mange virksomheter og får kontrollert flere sentrale forhold for sjåførens arbeidsmiljø. I tillegg kan kontrollen gi tilsynet indikasjoner vi kan gå videre med i arbeidet med bedriftskontroller, sier hun.

Risikerer sjåførene noe hvis de forteller dere om uregelmessigheter?

- Det sendes en rapport til virksomheten etter vår kontroll, hvor det fremgår hva som er kontrollert og hvilken bil som kontrolleres. Men om sjåføren forteller oss noe om en annen virksomhet, eller om kritikkverdige forhold i egen bedrift som ikke er på sjekklista vår, blir det ikke videreformidlet til noen, lover Mikalsen.

 

Mye av kontrollen ute på veien handler om å gi sjåførene informasjon, samt å ta imot tips og innspill. © Frode Tellevik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!