Og de tunge bilene er dårligere enn personbilene.

- Av de 628.920 lette kjøretøyene som var gjennom periodisk kontroll fra ny instruks trådte i kraft 8. juni i fjor og frem til årsskiftet, hadde en tredjedel feil knyttet til bremsene, sier Leif Magne Halvorsen, overingeniør i Vegdirektoratet, seksjon tilsyn og kontroll.

Avvikene omhandler alle typer feil ved bremseanlegget, ikke kun feil som går direkte på bremsevirkning. For eksempel omfattes forhold som rust på bremserør, slitt bremsebelegg og feil på ABS-bremser. Ifølge Halvorsen plasserer dette bremseanlegget helt på topp blant kontrollpunktene som gir krav om utbedring og etterkontroll.

Men oppsiktsvekkende nok er altså andelen bremsefeil enda høyere på lastebiler, ifølger oversikten fra Vegdirektoratet.

- Fra 8. juni til 31. desember 2015 ble det kontrollert 19.842 kjøretøy i vektklassen 3,5 til 7,5 tonn. 34 prosent av disse hadde en eller flere bremsefeil som krevde utbedring og etterkontroll, opplyser Leif Magne Halvorsen.

I vektklassen over 7,5 tonn ble 39.612 kjøretøy kontrollert. Her var andelen med feil knyttet til bremseanlegget hele 44 prosent.

- Statens Vegvesen synes andelen kjøretøy som ikke blir godkjent ved EU-kontroll grunnet feil på bremsene er for høy, men samtidig viser tallene at kontrollordningen fungerer ved at feil blir avdekket og reparert.

- Det er bra for trafikksikkerheten, mener Halvorsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!