DAF Norge har levert sin første tridem. Det finnes ikke maken!
- Jeg var veldig lysten på at DAF skulle å få ut et tridemchassis i Norge, for å vise at vi også kan levere denne type løsninger til tipp- og kranmarkedet, fastslår han.
Positive
- Tridem er viktig for oss både i Norge og Sverige. Mange etterspør akkurat denne løsningen. Den største utfordringen i dette prosjektet var naturlig nok å få fabrikken til å bygge en bil de ikke hadde bygget før, men DAF i Holland var innstilt på å få dette til, sier Solheim.
Hjulavstand
Trippelen er bygget på chassiset til en DAF CF 510 og skal tjenestegjøre med frakt av varer for Steinspekteret, til befolkningen på Askøy og Bergen vest.
Da Askøybedriften gikk i inngrep med DAF sine selgere og bilen kom på tegnebrettet, sto utfordringene i kø. Kunden ville ha 3,60 meter hjulavstand, mens det beste DAF sitt standardprogram kunne tilby var 3,75.
Palfinger
Det endte opp med en kompromissløsning til slutt, en ekstra aksling med sving og løft bak tandemen. Akslingen låser svingen når den løftes, så man slipper å rive istykker skjermene.
Bak hytteveggen står en Palfinger PK 42002 SH. På 21 meter kan den løfte 1,1 tonn og kranen er bygget for grabb og opererer en full 500-liters grabb på strak arm. Kranen kan belastes 100 prosent rundt hele bilen.