Roy Morten Solheim fra DAF Norge AS har jobbet hardt for å få DAFs første tridem på veien i Norge. © Frode Tellevik

- Jeg var veldig lysten på at DAF skulle å få ut et tridemchassis i Norge, for å vise at vi også kan levere denne type løsninger til tipp- og kranmarkedet, fastslår han.

Positive

- Tridem er viktig for oss både i Norge og Sverige. Mange etterspør akkurat denne løsningen. Den største utfordringen i dette prosjektet var naturlig nok å få fabrikken til å bygge en bil de ikke hadde bygget før, men DAF i Holland var innstilt på å få dette til, sier Solheim.

Hjulavstand

Trippelen er bygget på chassiset til en DAF CF 510 og skal tjenestegjøre med frakt av varer for Steinspekteret, til befolkningen på Askøy og Bergen vest.

Da Askøybedriften gikk i inngrep med DAF sine selgere og bilen kom på tegnebrettet, sto utfordringene i kø. Kunden ville ha 3,60 meter hjulavstand, mens det beste DAF sitt standardprogram kunne tilby var 3,75.

Palfinger

Det endte opp med en kompromissløsning til slutt, en ekstra aksling med sving og løft bak tandemen. Akslingen låser svingen når den løftes, så man slipper å rive istykker skjermene.

Bak hytteveggen står en Palfinger PK 42002 SH. På 21 meter kan den løfte 1,1 tonn og kranen er bygget for grabb og opererer en full 500-liters grabb på strak arm. Kranen kan belastes 100 prosent rundt hele bilen.

Vognteknikk AS har gjort en god jobb med å skape et helstøpt inntrykk. Her er ikke mye klaring mellom komponentene, noe som forsterker inntrykket av en kraftpakke. © Frode Tellevik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!