Lysmønstre

Ved hjelp av frontkamera, styringsvinkel og hastighet, justeres og blendes de enkelte enhetene, slik at lysopplevelsen blir optimal. De totalt ni lysmønstrene består av:

By-lys: Ved god utvendig belysning, opp til 55 km/t.

Kurvelys: Ved krappe svinger eller i kryss, reflektor på siden tennes. Opp til 70 km/t.

Parkeringslys: Statiske kurvelys tennes for å lyse opp området ved rygging.

Landevei-lys: Over 55 km/t, lang rekkevidde, mer lys til siden, møtende trafikk blir blendet ut. Gjelder også hvis man tar igjen kjøretøy.

Statiske kurvelys: Fra 40 til 70 km/t. Bruker informasjon om hastighet, rattvinkel, m.m.

Motorvei-lys: Aktiveres når bilen «leser» at bilen kjører på motorvei. Fra 105 km/t reduseres lyset i venstre fil for å unngå blending når det er midtdeler.

Energi-sparemodus: Når motorens start/stopp-system er aktivert, går lysene i sparemodus.

Sterkere lys: Over 100 km/t og hvis rattvinkelsensor leser vegbanen som motorvei og ikke landevei. Øker styrken fra 35 Watt til 38 Watt, hever lysstrålen litt når det ikke er risiko for å blende andre. Lyser godt opp venstre side av veibanen. Rekkevidde 140 meter.

Turistmodus: Intellilux LED Matrix funksjonalitet skifter fra høyre til venstrekjøring.  

Nylig inviterte Opel-importøren til faglig samling på Trugstad Gård på Nannestad. I fjor økte de varebilsalget med hele 40% og har ikke tenkt å hvile på laurbærene. Blant annet økte de salget av Opel Vivaro med 80%. De skal nå satse enda mer på nyttekjøretøyene sine og spisser varebilsatsingen om dagen.

LED Matrix

Selve «rosinen i pølsa» var innføringen i det nye lyssystemet Opel Intellilux LED Matrix. De fleste har vel fått med seg hva LED-lys er, enten man har LED-lys på juletreet, i arbeidslampa eller som kjørelys på bilen. LED står for «Light Emitting Diode» og er veldig mye mer effektive enn glødelamper. Dessuten er levetiden nesten evigvarende. På biler har det så langt stort sett vært snakk om å bruke LED-lys som automatiske kjørelys, som markeringslys og baklys. Noen personbiler i premium-klassen tilbyr nå også intelligente LED-lys foran på bilen, men med introduksjonen av Opel Astra er det nå mulig å få luksuslys i en vanlig folkebil. Det betyr nok at Led Matrix vil bli tilgjengelig på de aller fleste type biler, også varebiler og tunge kjøretøyer, om ikke alt for lenge.

Kort fortalt består frontlysene på nye Opel Astra av LED kjørelys og blinklys, LED nærlys og kurvelys, mens selve Matrix-enheten består av åtte LED-elementer på hver side, til sammen 16 separate LED-elementer.

I praksis

På mørke landeveier på Nannestad fikk vi oppleve hva dette lyssystemet betyr i praksis. Det automatiske lyssystemet aktiveres ved å trykke på en knapp på blinklyshendelen. Deretter er det bare å overlate lysreguleringen til systemet. Og vi ble imponert!

LED-hovelys gir et svært godt lysbilde, faktisk bedre enn xenonlys. Men det som imponerte mest var å se hvordan automatikken blendet ut der det var nødvendig. Kom det en bil i møte sto fjernlyset fortsatt på, men det møtende kjøretøyet ble blendet ut, mens fjernlyset vårt fortsatt lyste opp områdene rundt det møtende kjøretøyet. Det samme skjedde da vi tok igjen forankjørende. Fjernlyset lyste forbi bilen foran, men selve bilen ble blendet ut. Og kom det en bil i møte så ble sannelig den blendet ut også! Systemet reagerte lynraskt og vi opplevde ikke en eneste gang at motgående trafikk blinket på oss fordi de ble blendet.

Vi har vært på mange mer eller mindre revolusjonerende introduksjoner opp gjennom årene, noen har vært imponerende, andre ikke, men dette lyssystemet imponerte oss virkelig. Vi ser virkelig fram til at LED Matrix-lys blir tilgjengelig på nyttekjøretøyer også. Dette handler om trafikksikkerhet!

LED Matrix består av 16 enheter, åtte på hver side, som blender ut og lyser opp der det trengs, helt automatisk. © Tormod Magelssen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!