Daglig leder i Thermomax Trondheim AS er oppgitt og forbannet etter hendelsen. Hans litauiske eiere har brukt det siste året på omdømmebygging. Nå er alt rasert, frykter han. © Foto: Frode Tellevik

Her er vogntoget akkurat stanset på Shellstasjonen i Nordkjosbotn og fraktes med politieskorte til kontrollstasjonen like bortenfor. Der blir det nok stående en stunt. © Foto: Statens vegvesen

Det er ikke første gang Girteka må svare for seg etter å ha blitt avslørt på norske veier. For noen år siden fikk selskapet 900 000 kroner i bot for ulovlig kabotasje. © Foto: Frode Tellevik

I et større portrettintervju i årets første utgave av TransportMagasinet står daglig leder i Thermomax Trondheim AS, Tore Rødsten, frem og forteller om sine litauiske eiere og deres forsøk på å heve sitt frynsete omdømme her i landet. Idet bladet går i trykken, blir Girteka tatt med buksene rundt anklene i et hodeløst stunt langs E6 i Troms.

Best i hva?

Girteka skal bli best i klassen, nemlig.

"Listen er lagt skyhøyt hos den litauiske transportøren som nå, etter eget utsagn, vil følge alle lovpålagte og etiske spilleregler og bli en av de mest seriøse aktørene på norske veier. Girteka - versjon 2016 - står nå på samme side som norske transportører og roper på økte kontroller og likhet for loven." Dette står å lese i nevnte intervju. Men så var det dette med teori og praksis.

Imponerte NLF

NLF sin representant i Trondheim, Roar Melum, har, i likhet med TransportMagasinet, tidligere vært en av Girtekas største kritikere.

Etter flere møter med nytenkene litauere har også han latt seg imponere av den kvalitetshevingen de forespeiler for sin aktivitet i Norge.

"Girteka har langt på vei lovet å møte oss på prinsippene vi jobber etter i «Transportsvanen» (et kvalitetssystem for transport – red. anm)", uttalte NLF-mannen Melum til tungt.no i november i fjor.

Krasjen

Vi advarte selvsagt om, i løpet av intervjuet med Rødsten, at det er høyt å falle når man legger listen så høyt som de nå faktisk gjør.

Men at de skulle falle så fort, overrasker både oss og en meget forbannet Thermomaxsjef Tore Rødsten.

- Jeg kan love det at jeg ble forbannet da jeg hørte om denne hendelsen, for dette går i høyeste grad ut over min troverdighet, sier han dagen derpå.

Dette skjedde

Det aktuelle vogntoget hadde lastet laks på Senja og fikk problemer i en bakke like etter. Det gikk baklengs ut i skogen, men ble stående på hjulene.

Bergingsoperasjonen var komplisert. Frank Sebulonsen og Walters Bilberging på Finnsnes skjærer hull i skapet og losser 900 kasser med fisk i ulendt terreng før bilen heises opp på veien igjen og fraktes til Finnsnes. Trekkvogn og tralle hver for seg.

- Kaputt, sier sjåføren og rister oppgitt på hodet.

E6

I løpet av torsdag ble det likevel tatt en avgjørelse på hovedkontoret i Litauen om å koble sammen bil og henger og sette kursen hjemover. Sjåføren gjorde som han fikk beskjed om og sammen med tre kolleger, en foran og to bak, satte følget kursen mot Finland.

Vogntoget var delvis mørklagt og manglet både hovedlys og baklys etter skogsturen på Senja.

Bot

Det rullende sirkuset skapte ikke uventet reaksjoner blant andre veifarende. Politi og Statens vegvesen ble varslet og tok opp jakten. I Nordkjosbotn var det stopp. Seksjonsleder i Statens vegvesen region nord, Jørn Simonsen, forteller at de fire vogntogene hadde kjørt 14 mil før de ble stanset.

- Vår kontrollrapport er nå oversendt politiet, og vil i løpet av fredagen være med på å danne grunnlaget for botens størrelse, sier han.

Sjåførens førerkort ble beslaglagt på stedet.

Oppvask

Men var nå dette sjåførens avgjørelse i utgangspunktet, eller gjorde han som han ble fortalt?

- Jeg vet ikke hvor høyt oppe i systemet avgjørelsen ble tatt, men jeg er ganske trygg på at kommunikasjonssjef i Girteka, Kristian Kaas Mortensen og styreformann Mindaugas Raila vil lage oppvask nå, slår Rødsten fast.

Fikk sparken

Via Rødsten har vi fått tilgang til reaksjonene han har mottatt fra sine eiere i Litauen etter hendelsen.

En meget forbannet kommunikasjonssjef forklarer at vedkommende som styrer transporten i Norge til vanlig, er på ferie og at avløseren dessverre er fra Girtekas "old school".

- Dette er noe dritt, etter alt vi har jobbet med det siste året, skriver en tydelig forbannet og flau Kaas Mortensen.

På et møte i Girtekas hovedkontor i morgentimene fredag, fikk den aktuelle transportsjefen sparken.

Tilbake til start

Jeg vil forfølge dette videre, sier en like oppgitt Rødsten. Han beklager at det finnes personer i systemet som kan ta slike avgjørelser, og er samtidig sikker på at dette får konsekvenser innad.

- Girtekas rykte som har blitt vesentlig forbedret det siste året, er tilbakesatt til utgangspunktet, sier en skuffet Thermomaxleder.

Vi får se

Kanskje har ambisjonene til Girteka vært for hårete? Når man sysselsetter over 7000 personer, skal det litt til å omvende alle i løpet av et år.

Vi blir ikke direkte overrasket om det dukker opp flere ifra samme klasse i tiden som kommer. For det er tydeligvis fortsatt mange som ikke har fått beskjed om at den gamle skolen ble nedlagt i fjor.

Hit, men ikke lenger. Girtekastuntet langs E6 i Troms torsdag kveld, endte på kontrollstasjonen i Nordkjosbotn. Her sørger inspektør Roger Furumo i utekontrollen i Statens vegvesen region nord, for at sjåføren skjønner alvoret. Egentlig et interessant bilde dette, for hvis man ser på dekket, kan man kanskje fornemme litt av Girtekas nye tenkning. Resten av fronten, derimot... © Foto: Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!