Like før jul ble en tyskregistrert grønn trekkvogn stanset ved Håbakken trafikkstasjon. Kontrollen viste at sjåføren hadde mange enorme brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Sjåføren, som også var bileieieren, skal sammen med sin bror drive et norsk firma med tyske biler og kjøre løpende, permanent kabotasje i Norge.

Da han sist ble stanset, hevdet han at en «hjelpende engel» kjørte vogntoget hans mens han selv sov bak i hytta. Nå er ikke engler godkjente hjelpemidler ved døgnhvil og sjåføren ble dermed anmeldt for sine grove brudd. I løpet av de siste 31 timene før han ble stanset, var det bare registrert 3 timer og 50 minutter hvile.

Les også: Hevdet at «en hjelpende engel» kjørte vogntoget

Såvidt tungt.no har bragt på det rene, lød forelegget på 10.000 kroner samt tap av føreretten i tre måneder. Sjåføren vedtok ikke dette.

Dermed kunne han fortsatt drive transport frem til rettsaken mot ham var avgjort og en eventuell dom forkynt.

Rett fra rettsaken og over på nytt transportoppdrag

Onsdag gikk rettsaken i Sogndal og sjåføren stilte opp. Da han hadde forklart seg og forlatt rettsaken rundt lunsjtider, satte han seg i lastebilen og utførte en transport til Leikanger for deretter å sette kursen mot Førde for å hente laks.

Men sjåføren blir stanset igjen. Og jammen blir han ikke anmeldt pånytt - bare timer etter rettsaken. Denne gangen hadde han lengste sammenhengende hvil på 4 timer og 17 minutter mellom søndag og mandag.

- Mistanken går som sist på at han kjører på flere sjåførkort. Han forteller at en annen kjørte bilen, men denne personen får han ikke tak i. Det forteller seksjonsleder i Statens vegvesen, Thormod Gausdal til tungt.no.

Selv rister han på hodet av fremgangsmåten til sjåfør og bileieren fra Tyskland. - Det viser at de utnytter systemet vårt fullt ut, sier han. Samtidig vil han trekke frem det gode forholdet de har til politiet i distriktet. - De strekker seg uhyre langt og tar tak i omtrent alle våre anmeldelser og sørger for fortgang når vi anmelder saken til dem. Vi skal gjøre vårt for å stanse liknende tilfeller, sier Gausdal.

Full frifinnelse

Tungt.no snakker også med tyskerens advokat. Han kan fortelle en annen historie. - Min klient ble ikke dømt for noenting i retten, sier advokat Patrick Lundevall-Unger. Aktoratet trakk påstanden om tap av føreretten i Norge. Dessuten ble vi i retten enige om et totalt forelegg på fem tusen kroner. Vi ser det som en full frifinnelse av min klient, forteller Lundevall-Unger til tungt.no.

Men hva skjedde da han ble stanset igjen? Tungt ringer politiet i Florø som kan fortelle at sjåføren for sine siste brudd fikk et forelegg på nye fem tusen kroner. Et forelegg han har vedtatt.

Dermed er det juridiske ute av verden for hans del og han kan fortsette transporten.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!