Kabotasje-problem

Den grønne trekkvognen med tyske skilt som ble stanset på Håbakken skal etter tungt.no sine opplysninger kjøre løpende og permanent kabotasje i Norge. Bilen kommer inn søndag eller mandag, kjører sine tre lovlige lass og reiser deretter ut av landet igjen. Så kommer han inn neste helg med nytt lass og kjører tre nye turer. Dette er gjort gjennom flere år og er satt i system, forteller kilder fra Statens vegvesen til tungt.no. De er frustrerte over at de ikke kontrollerer permanent og løpende kabotasje, men forholder seg til internasjonalt lass inn og tre turer i løpet av uka i påvente av en prinsipiell dom. Tungt.no kjenner til prinsippsaken. Det er saken der TranspoHans og Schenker ble anmeldt for kabotasjekjøring. Saken skulle opp i sommer, men ble utsatt. I mellomtiden er, såvidt vi er kjent med, TranspoHans oppløst som selskap. Iallefall er nettsiden nede og bilene fant vi tilsalgs på en belgisk salgside i fjor sommer. Kanskje blir hele saken henlagt?

Natt til 10. desember ble flere vogntog stanset i en kontroll ved Håbakken kontrollstasjon ved Lærdal. To av disse hadde alvorlige brudd på kjøre- og hviletid. Begge fraktet frukt og grønt og var på vei fra Oslo til Bergen da de ble stanset.

Den ene, en grønn trekkvogn med tyske skilt, skal etter tungt.no sine opplysninger kjøre løpende og permanent kabotasje i Norge. Lovligheten av dette er fortsatt uavklart i regelverket. Se rammesak til høyre.

Denne gangen røk sjåføren dog kraftig på brudd ved kjøre- og hviletid. I løpet av de siste 31 timene før han ble stanset, var det kun registrert 3 timer og 50 minutter hvile.

Annenmanns sjåførkort

Ifølge sjåføren har en annen sjåfør kjørt bilen mens han selv etter sigende skal ha sovet bak i køya. - Da vi spurte hvor denne sjåføren var blitt av, svarte han at det bare var «en hjelpende engel» forteller kontrollør Frode Hålien til tungt.no.

Han mistenker at sjåføren har kjørt på annenmanns sjåførkort. - Uansett om det var en sjåfør nummer to som sporløst har blitt borte eller om han selv har kjørt hele veien, så er det ikke lov å ta hvilen i bilen under fart. Dermed blir han anmeldt, forteller Hålien.

Såvidt tungt.no har bragt på det rene fikk han med seg en bot samt at sjåføren har mistet førerretten for tre måneder i Norge.

Sjåføren i den nederlandske bilen hadde derimot bare gitt blaffen og kjørt på eget kort hele veien. Her er bruddene ennå mer alvorlige:

- I løpet av siste 24-timers periode har bilen bare stått i ro 1 time og 9 minutter. Det er svært grovt.

Han mistet førerretten for ni måneder.

Jukser gjennom Sverige

- Flere plasser i Norge tas de fleste som kjører på annenmanns sjåførkort via såkalte «flygende patruljer» - altså kontrollører som tar stikkprøver på veier utenom kontrollstasjonene. Er det slik hos dere også?

- Nei. Det har litt med beliggenheten vår å gjøre. I det hele ser vi en økende tendens med kjøring på annenmanns kort. Det er ganske mye av det, men i Norge er det mye mer kontroller enn i Sverige. Mange jukser i starten av kjøringen for å få registrert mer hvile, eller de gjør det mot slutten av dagen. Håbakken ligger liksom i midten. Vi tar gjerne jukserne ved å se på fraktbrevene og ferjebilletter. Dermed ser vi tidsbruken.

Vi opplever at mange jukser i Sverige der det er lite kontroll. F.eks kjører de på annenmanns kort fra Malmø til Svinesund og bruker deretter eget kort i Norge.

Heldigvis blir noen av verstingene luket ut. Når en sjåfør kun har hatt 1 time og 9 minutter døgnhvil har han ingenting i trafikken å gjøre!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!