Kontrollørene ved Jessheim trafikkstasjon stanset onsdag i forrige uke et spansk vogntog med spansk sjåfør. Han kjørte uten kort i skriveren.

- Vi stanset ham ved Skedsmo, forteller Bjørn Uno Rogneby ved Utekontroll Romerike. Da sjåføren kom med noen spanske beskrivelser for hvorfor han ikke hadde kort i skriveren, bestemte vi oss for å ta ham inn for kontroll. Vi ba ham sette inn kortet og kjøre etter oss til trafikkstasjonen på Jessheim.

Der viste det seg at kortet var velfylt.

- Det ser ut som han har kjørt like mye med kortet som uten, forteller Rogneby som valgte å anmelde sjåføren for de groveste bruddene. I tillegg hadde sjåføren mange brudd bakover i tid.

Siden sjåføren satte seg i bilen, har han kjørt nesten 23 timer i strekk. Denne kjøringen er både med og uten kort i skriveren. I løpet av et strekk på 11 timer og 26 minutter er den lengste pausen hans 16 minutter.

Sjåføren kom fra Spania på søndag og kjørte først til Helsingborg der han losset og lastet til et bananmodneri i Oslo. Vi har kontaktet to bananmodnerier for en kommentar. Bama forteller at lasten ikke skulle til dem. Norfresh har valgt å ikke svare på våre henvendelser.

30.000 og ut med ham

- Dette er stygt, forteller Rogneby og tillegger at det var godt å få ham av veien. - Han sovnet nesten på sekundet etter at vi var ferdig med ham i går kveld, sier han. Da de tok sjåføren inn for kontroll hadde han allerede losset og var på vei nordover. - Han visste visst ikke helt hvor han skulle og håpet vel på en telefon underveis. Antakelig var han på vei for å finne en plass å parkere, tror Rogneby.

Torsdag morgen kom politiet og hentet sjåføren. Såvidt tungt har bragt på det rene etter å ha pratet med politiet på Romerike har sjåføren fått et forelegg på 30.000 kroner samt at han har mistet førerretten i Norge for seks måneder. Trolig blir han utvist også.

- Det er ikke greit å tenke på at vi møter lastebilsjåfører som har kjørt nesten 23 timer i strekk langs veiene. Det var godt å få luket ham ut av trafikken, avslutter Rogneby.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!