Til sammenlikning ble det gjennom hele forrige vinter gjennomført i underkant av 6000 kontroller av biler og tilhengere.

- Kontrollene gjennomføres til alle døgnets tider, også på kvelds- og nattestid, og i helgene, forteller utekontrolleder Jørn Simonsen i Statens vegvesen, Region nord i en pressemelding.

De har siden sist vinter økt antallet tungbilkontrollører i den nordligste landsdelen, fra 22 til 30.

Statens vegvesens erfaring fra sist vinter er at tilstanden på dekk og kjettinger på lastebiler og tilhengere bedret seg betraktelig utover vinteren. Ifølge Simonsen skyldes dette i hovedsak to forhold:

  • Fra 1. januar i år ble kravene til dekk på tunge kjøretøy innskjerpet ved at det i vinterhalvåret skal være særskilt godkjente vinterdekk på alle bilens og tilhengerens hjul og minimum mønsterdybde i dekkene skal være fem millimeter.
  • Økt kontrollaktivitet ute på vegene

- Vi tror både kjøretøyeiere og førere har tatt innover seg at muligheten for å bli stanset er stor. Og er ikke utrustingen i orden da, blir kjøretøyet parkert på stedet, sier Simonsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!