Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser strålende stabil kurs for lastebiler over 16 tonn i 2015.

Utviklingen i november var faktisk bedre enn november i fjor, med 6,9 prosent.

Dermed er akkumulerte tall for 11 måneder nå 3681 biler og kun 3,2 prosent bak samme periode i 2014.

Tabellen

Dette er tabelltoppen for registrerte lastebiler over 16 tonn ved inngangen til desember 2015:

1. Scania 1537 biler og 41,8 % markedsandel

2. Volvo 1205 biler og 32,7 % markedsandel

3. Mercedes 478 biler og 13,0 % markedsandel

4. MAN 209 biler og 5,7 % markedsandel

5. DAF 89 biler og 2,4 % markedsandel

6. Renault 54 biler og 1,5 % markedsandel

7. Iveco 43 biler og 1,2 % markedsandel

Tabellvinnerne

Den store forskjellen mellom 2014 og 2015 er som vi tidligere har omtalt til det kjedsommelige – at Scania og Volvo har byttet plass på tabelltoppen.

Det er dessuten et uvanlig stort gap mellom dem, nå med over 300 biler i Scanias favør. Med bare en måned igjen av registreringsåret, er det ikke rakettforsking å si at Scania blir årets klare markedsleder

Mercedes har altså etablert seg som klar 3-er på listen. I likhet med i fjor, har de gjort en god november, med 16,4 prosent markedsandel.

Økonomibarometer?

Utfordringen med å bruke lastebiltallene som indikator på tilstanden i næringslivet generelt, er at det er en betydelig forsinkelse mellom bestilling av bil (forventning til økonomien) og levering.

Men tidsgapet er ikke så stort heller, kanskje 2-3 måneder i snitt. Og nå har det vært «mørke skyer» på horisonten så lenge at vi må kunne si at det antagelig ikke biter på lastebileiernes tro på fremtiden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!