Lagmannsretten har nylig avsagt anke-dom i saken om den spektakulært løpske avfallscontaineren på E18 forbi Skøyen i Oslo i august 2014.

Utrolig nok ble ingen skadet, men fra bilder og vitnemål er det åpenbart at skadepotensialet var høyt. Containeren kunne like godt ha havnet inne i en buss med 70-80 passasjerer.

Da Aftenposten omtalte dommen, ble det klart at Lagmannsretten kom til akkurat samme resultat som Tingretten gjorde i vinter:

- Sjåførens ansvar

Sjåføren « …er ansvarlig for å sikre lasten etter de aktuelle bestemmelsene i veitrafikkloven. Arbeidsgivers ansvar i denne sammenheng er ikke en del av denne straffesaken".

I Aftenpostens omtale refereres det også til en rapport fra Statens vegvesen og andre vitner slik at lagmannsretten kunne konkludere med at "containeren ikke var forsvarlig og tilstrekkelig sikret kun med de to låseboltene som sikring mot bevegelse sideveis". Politiadvokat Bente Vengstad uttaler at om det hadde vært brukt kjetting, ville ikke containeren ha falt av.

Sjåføren er dømt til fengsel (21 dager), og dessuten å betale en solid sum til forsikringsselskapet.

NB! Krok-container

Det finnes flere typer containere og dermed veldig forskjellige containerlåser. Denne saken handler om krok-kasser, som har et ganske mye mer utsatt og grovt innfestingssystem enn for eksempel godscontainere.

Transportmagasinet belyste første gang for over 10 siden problematikken rundt slike containerlåser, der brukere hevder at kjetting burde vært påbudt. Se link til venstre.

Men er det blitt bedre de siste årene? Et par telefoner til Utekontrollen i Vegvesenet tyder ikke på det. – Dette er omdiskutert, er svaret vi får. Kontakt Veidirektoratet.

 

Ekstra sikring, ekstra jobb - men nødvendig. © Haakon Førde

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!