Trolig har det aldri vært flere tungbilkontroller enn i inneværende år. I fjor kontrollerte Statens vegvesen dekk og kjettinger på omkring 50.000 kjøretøy, og i år fikk de 40 millioner kroner ekstra for å styrke tungbilkontrollene.

I tillegg til stor-kontroller over det ganske land, er det mindre, sporadiske kontroller hele tiden.

Vi har tatt en kjapp oppdatering på kontrollene de siste 24 timene en helt vanlig novemberdag. Dette er noe av hva vi fant:

Onsdag: Horgheim: 3 kjøreforbud som gikk på lastesikring, overlast og tekniske mangler. Bildet av de spisse koppene over hjulboltene går rundt på sosiale medier, og ikke alle er like enige om hvor farlige de egentlig er. Trolig er det plastkopper som er skrudd utenpå boltene. Vi skal ikke mene noe om dette, men konstatere at de måtte fjernes før sjåføren fikk fortsette.

Onsdag: Kontroll E16 Håbakken. Det vites ikke hvor mange som ble kontrollerte, men det ble iallefall 24 gebyr for dårlige dekk eller manglende kjettinger, samt to anmeldt for brudd på kjøre- og hviletid. Ett vogntog hadde feil på bremsene.

Onsdag kveld: Fullastet vogntog med dårlig lastesikring og 2 tonn for mye. Da det ble stanset på Svinesund hadde det kun sommerdekk og fire kjettinger med seg.

Torsdag morgen: Rv 15 Kjøs. Tre førere anmeldt for brudd på kjøre- og hviletid. Én fikk gebyr for å kjøre med sommerdekk.

Torsdag formiddag: Kjørte med løs container. Ifølge kontrollørene på Taraldrud er denne containeren ikke festet overhodet. - Dette kunne bli fatalt, skriver vegvesenet på Twitter.

Denne ble i morgentimene torsdag stanset på Taraldrud like utenfor Oslo. Containeren var ikke festet i det hele tatt. © Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!