To nye 24-meters løp med grav og bremsekontroll er på plass. © Frode Tellevik

Tom Børslid lover hyppige kontroller ved det nye anlegget i Bergen. Vekten bak ham har en feilmargin på 50 kg og kan håndtere opptil 160 tonn. © Frode Tellevik

Det er i de gamle lokalene til Trucknor Statens vegvesen nå har bygget opp sin nye kontrollstasjon. Foreløpig mangler det en del skilting, så ikke mindre enn fire mann må stå langs veien og guide lastebilene inn på anlegget mens kontrollene pågår, men om et års tid skal alt være på plass, lover Tom Børslid.

Kamera

Han viser tungt.no rundt på anlegget og forteller om planene videre.

- Mellom Eidsvåg og Glaskartunnelen vil all trafikk nordover bli veid av sensorer i veibanen. Det samme vil biler som kommer øst- og nordfra, forteller han. Statens vegvesen vil også ha et såkalt ANPR-kamera i permanent drift på de samme stedene. Dette kameraet registrerer bilnummeret og varsler dersom det er begjæringer på kjøretøyet.

Bilde

- Dersom det passerer et kjøretøy som ikke har paprene i orden, vil akkurat det kjøretøyet få et varsel i løpet av de neste kilometrene om at vi ønsker det inn på kontroll. Varslingen vil skje med lyssignal og bilde av det aktuelle kjøretøyet idet det passerer informasjonstavler vi kommer til å sette opp, forklarer han videre.

Dersom en sjåfør velger å stikke av, vil samtlige kontrollstasjoner i regionen varsles umiddelbart.

Vekt

Når man først har kommet inn på kontrollstasjonen, møter man blant annet en hypermoderne vekt, der hele vogntoget veies samtidig, men samtidig splittes opp i fire individuelle vekter som veier for eksempel foraksel, boggi på bil og tilsvarende på henger. Vekten vil være disponibel hele døgnet og de forskjellige vektene vises i fem forskjellige displayer. Vekten har en feilmargin på 50 kg og kan veie opptil 160 tonn, 40 tonn på hver enhet.

Tårnet

I bygget der vekten er plassert, finner vi også "kontrolltårnet". Her vil det sitte en operatør som via tv-skjermer vil ha full oversikt over det som skjer på plassen, inne i hallen og selvsagt ute på veien. To løp med 24 meter lange og velutstyrte graver med bremseprøver er installert inne i hallen. I bygget finner vi også ADR-hall, egen hall til ulykkesgruppen og kontorlokaler.

- Dette er pr i dag det beste utekontrollanlegget i landet, fastslår Børslid.

Fornying

Samtidig med at dette anlegget ble tatt i bruk, ble nye lokaler åpnet i Bergen sentrum. For brukerne betyr det at alt som har med oppkjøring å gjøre foregår i Åsane, men skal du fornye førerkortet, må du ta turen til Nygårdsgt. 112.

Trangt

De som har vært innom anlegget dengang Volvo holdt til der, vet at innkjøringen er for trang for to vogntog samtidig. Nå øker trafikken merkbart, uten at noe er gjort med infrastrukturen i området. Det at man risikerer å måtte rygge for møtense trafikk, trekker helt klart ned inntrykket av landets beste kontrollstasjon.

Smutthull

Et annet tankekors er mulighetene tungtransporten har til å unngå kontrollstasjonen på vei til og fra Bergen. Derfor lover Børslid en solid opptrapping av kontrollene også på "omkjøringsveien" ved Grimen.

- Vi kommer nok til å stanse trafikk i begge retninger der fremover, lover han.

Lyst og trivelig. Om det oppleves like trivelig når kontrollen er gjennomført, gjenstår å se. © Frode Tellevik

Inn- og utkjøring fra den nye kontrollstasjonen er mildt sagt hemmende for logistiken. Her er det for trangt. Mer er det ikke å si. © Frode Tellevik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!