Torsdag morgen ble det kjent at transport- og logistikkgiganten fra Litauen investerer i Thermo-Transit.

Thermo-Transit er spesialist på transport av fersk fisk fra bl.a. Norge og avtalen innebærer også at de får muligheten til å trekke på Girtekas flåte over hele Europa.

- Tøff konkurranse

- Konkurransen omkring veitransport er blitt tøffere de siste årene og vi må anerkjenne at det skal store krefter til dersom vi skal fortsette å vokse og være en attraktiv partner for våre norske kunder. Med en ekstern investor kan vi vokse og tilby enda flere innovative transportløsninger til kundene, sier Jesper Hansen, adm. direktør i Thermo-Transit-konsernet.

Girteka har omkring 2900 biler i stallen og vokser stadig. For et par år tilbake handlet de det norske selskapet Thermomax. Girteka omsatte for 450 millioner Euro i 2014 og har hele 7100 ansatte.

Kampen om fersk-fisken

Det hele betyr at kampen om fisken fortsetter. Den norske avdelingen av Thermo-Transit ble etablert i 1994 og i løpet av årene har de hatt fiskelykken med seg.

I fjor åpnet de sin nye terminal for håndtering av fisk i Oslo og i Danmark er det nylig blitt kjent at den danske avdelingen overtar fisketransporten fra Nagel Danmark fra denne måneden.

Thermo-Transit har avdelinger i Danmark, Norge, Sverige, Polen og Tyskland. Selskapet omsatte i 2014 for ca. NOK 850 mill. og har ca. 500 ansatte. Den norske avdelingen skal fortsette som før med samme ledelse - og i Danmark utelukker direktør Hansen ikke flere oppkjøp. Tvert imot forventes en økt vekst i både omsetning og antall ansatte de kommende årene.

Girteka har en negativ klang for mange. Selv mener de at de har fått et ufortjent rykte. Uansett hva man måtte mene - fremover vil vi møte flere biler eid  - direkte eller indirekte - av den litauiske giganten.

-  Vi er glade for å ha fått muligheten til å investere i Thermo-Transit og mener at denne investeringen vil styrke deres tilbud til kundene, samtidig som vi vil kunne lære mye av Thermo-Transit, sier Kristian Kaas Mortensen, kommunikasjonsdirektør i Girteka Logistics. © Eivind Røhne

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!