Bjørn tror bilbergere som takket nei til å være med i serien, angrer litt i dag, når de ser hvordan det ble. Bjørn ble valgt på grunn av beliggenheten, tror han. Neste år runder TV-kjendisen 50 og ønsker seg bergingsbil med rotator i gave. © Frode Tellevik

Tungt.no er i Hardanger. På leting etter TV-kjendiser. Du skal være bra sveiseblind for ikke å treffe på noen i traktene rundt Odda. Her, innerst i Sørfjorden, er det dagligdags å være realitystjerne og brette ut hele hverdagen sin til alles forlystelse. Joar og Lothepus har allerede kultstatus etter sine stunt på TV2. Nå har de fått selskap av Thord, Olav og Tor Steinar. Konseptet ligner litt. Barske menn som håndterer tungt maskineri. Ispedd en smule galskap og fandenivoldsk pågangsmot. Det finnes mye av denslags i Hardanger.

Legende

Innerst i Hardangerfjorden, i Eidfjord, finner vi Bjørn Lægreid. I likhet med gjengen i Odda er også han frontfigur i serien, men i motsetning til trekløveret lenger sør, opererer han alene. Bjørn må tåle å bli kalt legende, selv om han ikke har passert de 50 enda. Rakrygget og fast i blikket håndterer han det som måtte komme av trøbbel i Måbødalen eller på Hardangervidda. Dette er hans territorium. En mann mot noe av det tøffeste norsk veinett har å by på. Her er det ingen andre å ringe til hvis det haster.

Action

Bjørn er oppvokst på verkstedet til faren og har hatt bilberging som en stor del av hverdagen hele sitt voksne liv. Søker man dramatikk, er Bjørn den rette å være med. Han har sett det meste og nå får også vi andre ta del i det gjennom TV-ruten.

- Det var rette vinteren filmcrewet fra National Geographic Channel var her. De fikk med seg det meste som skjedde fra desember til slutten av februar. De var rundt meg hele tiden i den perioden. To i lastebilen og en i bilen bak, sier han. Hos Bjørn slapp de å vente lenge på action.

Ministerskyss

De var blant annet med da samferdselsministeren måtte "berges" over Hardangervidda. Veien var stengt for personbiler, men det var kolonne for tunge kjøretøy, så ministeren fikk Bjørn til å ta bilen hans på flaket på bergingsbilen og kjøre ham over. Kreativt, det skal Solvik-Olsen ha. - Vi fikk han over i løpet av to timer, men på returen var været så dårlig at vi brukte seks timer på fire mil, minnes Bjørn.

Måbødalen

Etter snart 30 år som bilberger har han mye bagasje når det kommer til inntrykk og opplevelser.

Bjørn forteller om ett av sine første oppdrag som "bilberger", 15. august 1988. Dagen da en buss med svenske skolebarn mistet bremsene og traff tunnelveggen på vei ned Måbødalen. Tolv barn og fire voksne omkom.

Bjørn hadde ikke førerkort for lastebil på den tiden, men fikk dispensasjon fra politiet til å kjøre en kranbil som manglet sjåfør, opp til ulykkesstedet.

Bjørns første oppdrag

- Jeg hadde politibiler både foran og bak, kjørte opp i tunnelen og kranet for å få bussen ut fra fjellveggen og få løs skadde og omkomne. Jeg var der i alvorlig mange timer og opplevde veldig mange stygge inntrykk. Blant annet folk som ble operert mens de satt fast i setene. Det var mitt første bergingsoppdrag. En tøff opplevelse for en guttevalp på 21 år, sier han stille.

Ingenting å tape

Bjørn måtte i tenkeboksen da forespørselen fra National Geographic kom. Han tenkte både på pluss- og minussiden. Skulle han være uheldig på et oppdrag, ville det ikke være stas å ha et filmteam med seg i bilen. Men da kollega Thord i Odda takket ja til å bli med, bestemte Bjørn seg også. Med klare regler på forhånd, fant de to ut at de ikke hadde noe å tape. - Det har fungert helt OK, mener Bjørn.

Odda Bilberging. Olav Eike (t.v.), Tor Steinar Tveit og Thord Paulsen. © Frode Tellevik

Odda

Kollega Thord Paulsen i Odda har drevet med bilberging i ti år. Først som en bigeskjeft for å skaffe oppdrag til bilverkstedet, men da den lokale bergeren valgte å gi seg, overtok Thord det tyngste segmentet også for NAF og Falck. Olav Eike og Tor Steinar Tveit har vært med omtrent siden starten. De er poteter alle sammen. Berger, skrur og ordner opp. - Vi har aldri til dags dato ødelagt noe i forbindelse med berging, fastslår Thord. Han er stolt av det gjengen har utrettet.

Pugger teori

Den våkne TV-seer har kanskje fått med seg at Thord alltid har folk med seg i bilen når han sitter bak rattet i tungbergeren. - Nå har jeg begynt å lese teori for å ta tungbilsertifikat, smiler han. Bilbergeren har fått mye tyn for sitt manglende sertifikat, ikke minst fra kollega Bjørn i Eidfjord. - Jeg sier det til så mange jeg kan, så han får flest mulig spark i baken og får tatt det sertifikatet, sier han og rister oppgitt på hodet.

Man kan ikke drive tungberging uten lastebilsertifikat. Det får være måte på.

Thord Paulsen har så mange jern i ilden at han ikke engang hadde tid til å oppsøke lege da han fikk brudd i ankelen under en bergingsoperasjon. Han bet heller i seg seks måneder med smerter. © Frode Tellevik

Tor Steinar Tveit sin største bekymring når det berges vogntog i lange og kalde nattetimer, er at den elektriske sigaretten hans skal gå tom for strøm. © Frode Tellevik

Olav Eike har roen i de fleste situasjoner. I TV-serien uttaler sjefen hans at en av fordelene med Olav er at han ikke har dame og derfor kan jobbe døgnet rundt. Vel, han visket oss i øret at ting har endret seg noe på damefronten. © Frode Tellevik

Ukens høydepunkt for oss med tunge interesser. Takk for oppmerksomheten!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!