Mercedes gjør det, Renault og Volvo gjør det. Nå vil også MAN gjøre det. Hva da sier du? Jo, de ønsker å kunne tilby sine kunder mer enn lastebiler og busser – nå vil de inn på varebilmarkedet også. Dermed kan de tilby kundene «nesten alt» av nyttekjøretøy.

I samarbeid med Volkswagen Nutzfahrzeuge (eller nyttekjøretøy, som er en litt enklere måte å si det på) lanserer de neste år en egen varebilmodell. Den nye modellen får navnet MAN TGE. At det nettopp er Volkswagen de samarbeider med er ganske naturlig, all den tid Volkswagen eier MAN.  

MAN Truck & Bus utvider sin produktportefølje med introduksjonen av en stor varebil, noe som gjør at MAN kan levere nyttekjøretøy fra 3 tonn og opp til de største lastebiler. Den nye MAN TGE er utviklet i samarbeid med Volkswagen Nyttekjøretøy og vil bli produsert sammen med den teknisk like Volkswagen Crafter i en ny fabrikk beliggende i Wrzesnia, Polen.

Hvor mye lastebil-DNA den nye varebilen får er vi usikre på. Trolig er det snakk om den neste generasjon Volkswagen Crafter med et MAN-design i fronten. 
 

Nye kunder

Både Volkswagen og MAN forventer at samarbeidet vil gi strategiske fordeler i form av å kunne nå nye kundegrupper. MAN TGE introduseres under den store nyttekjøretøymessa IAA 2016. Leveringene starter i løpet av 2017.

Joachim Drees, CEO MAN Truck & Bus utrykker i en pressemelding at mange MAN kunder har behov for en slik biltype.

-Den nye MAN TGE varebilen er posisjonert under vår lette lastebil TGL, dermed beveger vi oss inn på et nytt forretningsområde. Mange av våre kunder med lastebiler i flåten har også behov for varebiler, dermed blir MAN TGE et naturlig og smart supplement til vårt eksisterende produktsortiment, sier han.

Nesten alt


Han legger til at de kjenner sine kunders behov og de bransjer de opererer i. MAN kan dermed tilby biler og påbygg som passer inn i deres virksomhet.

-Den profesjonelle servicen og vårt omfattende tilbud av tjenester, godt kjent fra vår lastebilvirksomhet, vil sette standarden i dette segmentet til glede for både eksisterende og nye kunder, sier han videre i pressemeldingen.

MAN blir med dette nesten en totalleverandør av nyttekjøretøy (trenger man mindre varebiler regner vi med at man blir videresendt til en Volkswagen-forhandler?). Ved siden av de tradisjonelle kassevognene kommer MAN til å tilby påbygg for f.eks. anlegg, kommunale kjøretøy og utrykningskjøretøy. 

Nå er det ikke bare MAN som er inne i Volkswagen-familien. Det samme gjelder den svenske lastebilprodusenten Scania. Betyr det at vi også kan vente oss en egen Scania-varebil? Det vil tiden vise.   

Fabrikkområdet måler 22 mål. Her skal MANs nye varebil lages!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!