Tallene kommer som vanlig fra våre venner i Statistisk sentralbyrå som har gjennomgått resultatene etter andre kvartal i år.

I 2. kvartal transporterte de norske bilene 78,9 millioner tonn innenlands, mens den utenlandske transporten var på beskjedne 1,2 millioner tonn.

140 millioner kilometer uten last

Totalt tilbakela de norske lastebilene 550 millioner kilometer på sine turer med og uten last i 2. kvartal 2015. Dette er 3,3 prosent mindre enn i 2. kvartal 2014. 140,4 millioner kilometer ble kjørt uten last. Dette gir en tomkjøringsandel på 25,5 prosent, en nedgang 1,8 prosentpoeng sammenliknet med 2. kvartal året før.

Når tomkjøringsandelen vurderes, må det tas i betraktning at en betydelig transport innenlands består av vareslag hvor returlast ikke er vanlig. Dette gjelder blant annet massetransporter og tømmertransporter.

Økning i internasjonalt transportarbeid

Økningen i det samlede transportarbeidet var på 5,2 prosent fra 2. kvartal 2014 til 2. kvartal 2015. Transportarbeidet i forbindelse med eksport og import utgjorde 0,8 milliarder tonnkilometer, en økning på 16,8 prosent i samme periode. Det innenlandske transportarbeidet steg 3,7 prosent sammenliknet med tilsvarende kvartal i 2014 og utgjorde 5,0 milliarder tonnkilometer.

Biler i leietransport frakter mest

Leiebiltransportørene fraktet totalt 62,1 prosent av godsmengden, sto for 69,3 prosent av samlet kjørte kilometer og for 77,9 prosent av transportarbeidet i 2. kvartal i år. Mens tomkjøringsandelen var 24,1 prosent for biler i leietransport, var den 28,7 prosent for biler i egentransport.

Økt gjennomsnittlig transportlengde per tonn

Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn for nasjonal transport økte fra 61,8 til 63,2 kilometer sammenliknet med 2. kvartal 2014.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!