I dag er siste registreringsdag for oktober. Og den kan avgjøre om Volvo for andre gang i år klarer å tukte Scania på antall registrerte nye biler.

I Opplysningsrådet for Veitrafikkens tall per 26. oktober, var det nemlig registrert 110 Scania og 109 Volvo så langt denne måneden.

Det betyr på den ene siden at fortsatt leder Scania med temmelig stor margin på totalen hittil i år, etter å ha vunnet 8 av 9 måneder hittil.

Trendbrudd?

Men leter man etter et «trendbrudd», altså når Volvo skal ta føringen igjen, da kan det kanskje være nå.

Volvo viste også tendenser i mars, da de «tapte» med en enkelt bil for Scania, og ikke minst da de knallet til med 147 biler i april, langt foran Scanias 111 biler den måneden. Men resten av året har Volvo ligget uvant langt bak.

For ordens skyld må vi legge til at registreringsstatistikken er en forholdsvis grov temperaturindikator på lastebilmarkedet.

Selve bilsalget skjer gjerne både 2 og 6 måneder før registreringen av bilen. Taktendringene i salget kjenner altså selgerne på kroppen lenge før allmennheten ser dem i offisiell statistikk.

3 prosent ned

Hittil i år er totalmarkedet for lastebiler (over 3,5 tonn) temmelig stabilt. Det ligger tre prosent under tilsvarende tall for 2014.

Men det er langt fra kritisk. Tallene for årene 2012, 2013 og 2014, som har vært temmelig like, regnes av bransjen også for å være svært gode.

Det er likevel svakere enn to andre kjøretøygrupper som viser vekst: Personbilsektoren går opp med over 4 prosent målt mot 2014, og varebiler ser ut til å gå opp hele 6 prosent.

Bare 2-3 merker tilbake snart?

Det som er mer bekymringsfullt for en bransje som ønsker å nyte godt av et bredt spekter leverandører, er at det fortsatt er relativt svake tall for de øvrige lastebilmerkene.

Mercedes har riktignok bitt seg fast og øker hittil i år ørlite målt mot i fjor (med totalt 6 biler over 3,5 tonn). De foreløpige tallene for oktober måned er likevel svake.

MAN har på sin side tilsynelatende stabilisert seg nede på halve volumet av Mercedes. Og der bør de ikke være for lenge.

DAF har svake oktobertall, og Iveco har svake tall både for Iveco og hittil i år. Renault er fortsatt et slags lyspunkt, men selv med langt over 100 prosent økning målt mot 2014, ligger de klart sist av de 7 store.

Tungt kommer tilbake når komplette månedsresultater fra OFV foreligger.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!