Det høres dramatisk ut, men det grønne skiftet i tungtransporten blir antagelig både effektivt og smertefritt når det først skjer. Suksessfaktorene er ganske enkelt at:

  • man omsider får tilgang på biodrivstoff
  • som holder høy teknisk kvalitet
  • og kan brukes på eksisterende materiell
  • – til en konkurransedyktig pris.

Rask utvikling

- Siden vi gikk ut den såkalte Tungtransporterklæringen i september har vi fått med oss 60 store og små transportører, forteller kommunikasjonsrådgiver Per Kristian Sbertoli i miljøstiftelsen Zero. Erklæringen og listen over dem som har signert skal av avdukes med brask og bram og tung støtte i morgen.

Og det er egentlig en ganske snedig erklæring - klikk her. De som har signert forplikter seg til «å velge fornybare transportløsninger der disse er tilgjengelige for både egen transport og innkjøp av transporttjenester».

Dessuten til «å delta i samarbeid der det er nødvendig for infrastruktur og produksjon av fornybart drivstoff og spydspissprosjekter for nullutslippsløsninger».

Tilstrekkelig med forbehold altså. Men den gode nyheten er at de antagelig ikke trengs. HVO er et drivstoff som reduserer CO2-utslippet med 85-90 prosent (avhengig av hvem man spør).

HVO konkurransedyktig

Biodiesel HVO, også kalt andregenerasjons eller syntetisk biodiesel, ser nå kjapt ut til å bli tilgjengelig over store deler av Norge gjennom blant annet Statoil og ECO 1.

Biodiesel HVO er godkjent av stadig flere produsenter på dagens biler, bla. av både Volvo og Scania på Euro 5 og 6-biler.

Biodiesel har etter det vi erfarer faktisk rent motortekniske forbrenningsfordeler fremfor vanlig fossil diesel.

Og nå er det også billig! I revidert Statsbudsjett 2015 ble det nemlig vedtatt å redusere avgiftene for biodrivstoff på veigående transport med virkning fra 1. oktober.

Vel, om ikke billig, så i det minste konkurransedyktig. Og det blir det fort når giganter som Posten Bring og Asko trekker lasset.

Tidsrammen noe uklar

– Vårt mål er at alle våre kjøretøy skal benytte fornybart drivstoff og innen 2020 skal 50 % av vårt totale drivstofforbruk være fornybart, sa Marius Aarset fra ASKO i september. Det trenger jo ikke vente så lenge.

Hos Statoil skal HVO100 i øyeblikket være tilgjengelig på fem stasjoner: Statoil Økern, Statoil E6 Vestby, Statoil Truck på Furuseth, TS Truck i Trondheim og Statoil Truck Brumunddal. I tillegg tilbys det til bulkkunder med egne anlegg.

- Vi har tro på at HVO100 blir stort. Det er inntil videre en utfordring at det er få produsenter som leverer HVO i markedet, men som største aktør i det norske drivstoffmarkedet skal Statoil Fuel & Retail bidra til et grønt skifte i norsk veitransport, steg for steg. Så lenge majoriteten av norske biler og nyttekjøretøy går på diesel må vi gripe muligheter som denne for å bidra til reduserte utslipp, sier Støkken i en kommentar til hegnar.no

I tillegg har ECO 1 store ambisjoner rundt dette.

Men hvem er transportørene?

Tungt bringer listen over øvrig modige 60 transportører som har signert når erklæringen er lansert i morgen.

© Svein-Ove Arnesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!