Asfaltsesongen i Rogaland går året rundt. © Frode Tellevik

Lasting er spennende. Holdes knappen som åpner luken i siloen inne i tre sekunder, har du lass. Lite slingringsmonn der, altså. © Frode Tellevik

Asfaltbaljer fra NorSlep ble foretrukket for å ha muligheten til å kjøre grovere masser når det er rolig på asfaltfronten. © Frode Tellevik

- Jeg har kjørt asfalt siden før Fjellhammer Bruk ble kjøpt opp av Icopal og etter hvert Lemminkäinen, sier Alf Magne Slettebø. Han har nylig tatt steget fra en sliten Scania med P-hytte og stang i gulvet, til en DAF XF 510 med vesentlig mer elektronikk. - Det har vært en glede å gå på jobb i det siste, smiler han.

15 år

Kollega Svein Arild Risa er noe mer familiær med dette lastebilmerket. Nybilen er hans fjerde fra samme fabrikk. - Jeg kjøpte min første nye DAF i 2000 og nummer to i 2005. Den hadde jeg i 10 år. Hovedsaklig har det dreid seg om asfalt i alle disse årene, forteller han.

At de nå begge har valgt å investere i nytt identisk utstyr, handler først og fremst om kvaliteten og servicen som de mener DAF står for. 15 år uten nevneverdige problemer har overbevist Svein Arild og det har nok smittet over på kollegaen.

Fordfarge

Begge innrømmer at handelen også handlet mye om pris. Chassiset DAF kunne levere lå vesentlig lavere i pris enn hos svenske konkurrenter.

- Vi er utrolig fornøyde så langt. Komforten er fantastisk bra i disse bilene, sier de etter å ha hatt dem i drift en tre måneders tid.

Fargen de to har valgt finner man trolig ikke maken til på denne type bil. Den oppdaget Svein Arild på en Ford Ranger, som han viste bilde av til DAF-selgeren med beskjed om at den fargen skulle han også ha.

Nattarbeid

Ved avdelingen på Forus har Lemminkäinen syv asfaltlag i sving i høysesongen. Nå er kompisene splittet på hvert sitt. En av formennene orket ikke mer av nattarbeid og ville gjerne ha med seg en av de faste bilene over på dagskiftet. Det ble Alf Magne. Svein Arild må derfor fortsette å rygge bobilen inn i garasjen for å finne stillhet nok til å sove på dagtid. For nattarbeid i denne bransjen er ensbetydende med hardkjør.

NorSlep

Begge har valgt asfaltbaljer fra NorSlep. De ville ha Hardox som tåler å frakte andre masser enn asfalt, med tanke på fleksibilitet i stille perioder. Tippkassen styres med fjernkontroll, noe som forenkler arbeidet for en sjåfør vesentlig. - Er vi på en jobb der vi må frakte asfalten med hjullaster, kan jeg kjøre den og samtidig styre tippkassen med fjernkontrollen, sier Alf Magne.

Lite slitasje

Bilene blir ikke utslitt av asfaltkjøringen. De blir nok mer slitne de som må kjøre dem på nattestid hele veien. Svein Arild byttet inn en ti år gammel bil når han nå kjøpte seg ny. Den hadde rullet 370 000 kilometer. Halvparten av kilometrene uten henger og halvparten tom.

Han er mest sannsynlig på jobb når du legger deg i kveld også.

Det ble DAF da de to kompisene i Rogaland skulle investere. © Frode Tellevik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!