Fakta om Posten og Brings overgang til alternative kjøretøy og fornybart drivstoff:

Posten Norge har over 6 000 kjøretøy i hele Norden. Målet er at hele flåten skal benytte nullutslippsløsninger på sikt.

I dag har konsernet 1250 elektriske kjøretøy og 300 kjøretøy på biogass, bioetanol og biodiesel.

Ytterligere 900 lastebiler (over 3,5 tonn) vil benytte fornybart drivstoff, HVO, i løpet av 2016.

Sammenlignet med fossil diesel, er det lavere utslipp med fornybar diesel; partikkelutslippene er 33 prosent lavere, karbonmonoksid-utslippene reduseres med 24 prosent, hydrokarbon-utslippene ned med 30 prosent og NOx-utslippene reduseres med 9 prosent.

Posten Norge har et mål om å redusere CO2-utslippet med 40 prosent innen 2020. Siden 2008 har Posten Norge redusert sine utslipp med 30 prosent.

Posten Norge gjør sitt hittil største miljøtiltak og bytter ut fossilt drivstoff med fornybar diesel for all tungtransport. Det grønne skiftet innebærer at 900 lastebiler på norske veier blir fossilfrie.

I første omgang vil det gjelde lastebiler i Norge, skriver Posten i en pressemelding søndag kveld. På sikt skal det også gjelde hele flåten i norden. Da snakker vi om omkring 6000 kjøretøyer.

- Overgangen til fornybar diesel er vårt største enkelttiltak noensinne for å redusere CO2-utslippene, og er en del av det grønne skiftet i Posten og Bring. Vi er allerede bransjeledende på miljøtiltak og CO2-kutt. Med fornybar diesel på all tungtransport gjør vi et kvantesprang i miljøarbeidet, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge i pressemeldingen.

Dette drivstoffet reduserer partikkelutslippene med en tredel og inneholder langt mindre klimagasser enn fossil diesel.

I denne omgang er det lastebilene i tungtransporten i Norge som går over til å bruke det nye drivstoffet som kalles hydrogenerert vegetabilsk olje (HVO). Potensialet er på 20 millioner liter fornybar diesel i året. Det innebærer en reduksjon på over 50 000 tonn CO2 – noe som tilsvarer utslippene fra 24 000 personbiler.

Etablerer 17 egne tankanlegg

For å sikre tilgangen til nok drivstoff, etablerer Posten Norge 17 tankanlegg for HVO på sine terminaler over hele Norge.

Den fornybare dieselen er laget av blant annet slakteavfall og brukt frityrolje. Drivstoffet er 100 prosent fornybart og overgår kvaliteten til dagens fossile diesel.

- Posten og Bring jobber hele tiden for å minske miljøpåvirkningen, og ønsker å være en pådriver for miljøeffektive løsninger. Dette tiltaket alene har potensial til å redusere konsernets CO2-utslipp med ytterligere 10 prosent – utover de 30 prosentene vi har redusert med siden 2008, sier konsernsjef Mejdell.

Posten Norge har lyst ut anbud på både drivstoffet og tankanleggene, og i løpet av 2016 skal alle 900 lastebiler kjøre på fornybart drivstoff (HVO).

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!