Ifølge VBG har det så langt ikke vært mulig å få et typegodkjent underkjøringshinder bak med en skrå profil.

– Det har manglet en løsning som både matcher den nåværende byggingskulturen og som gjør typegodkjenning mulig med alle fordelene det gir.

Det er stor etterspørsel blant transportfirmaer og byggere etter sertifiserte produkter som gir økt sikkerhet og lett kan godkjennes ved både førstegangstilsyn og periodiske tilsyn, sier Gunnar Nyvaller fra VBG i en pressemelding.

De lanserer nå en ny serie med det klingende navnet UDSP. Forkortelsen står for Underrun Diamond Steel Profil og serien har optimale dimensjoner etter EU-kravene til mål for underkjøringshindre. I praksis betyr det at underkjøringshinderet sett fra siden har en skrå, diamantformet profil.

Fordelen i forhold til en plan flate er at fremmedelementer enkelt vil skli av ved tipping - noe som vil redusere risikoen for spredning av mikroorganismer og smitte.

Går gjennom kontrollen

– Ideen er ikke ny, og en rekke konstruksjoner har allerede denne egenskapen. Forskjellen er at denne løsningen er testet, godkjent og sertifisert både i henhold til nasjonal lovgivning og EU-reglene for typegodkjennelse. Dermed kan man være helt trygg både når man kjører til ettersyn og rundt i trafikken, og når man eventuelt stoppes for kontroll, avslutter Gunnar Nyvaller.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!