Fisken skal tilbake sjøveien når Norges siste storsatsning går i orden. Antallet fisketransporter langs veien vil påvirkes og dermed også transportørene. Som for eksempel Girteka.

Det er flere norske havner som står bak satsningen Kystalliansen. De frakter allerede i dag fisk til kontinentet, men satser på å bli vesentlig større.

Allerede i 2016 står en ny havn med ro-ro-fasiliteter klar på Kråkøya nord for Rørvik.

Sammen med det danske rederiet Blue Water Shipping har alliansen innledet samarbeid med mottakerhavnen i Esbjerg i Danmark.

Vært pratet om lenge

- Oppslutningen rundt prosjektet er stort og omfatter mange ledd. Etter at det i mange år har vært pratet om sjøtransport av laks, ser det nå ut til å bli virkelighet, forteller Paul-Ingvar Dekkerhus på Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS i Norge ifølge Tidens Krav.

Den nye løsningen innebærer at fortolling og papirarbeidet unnagjøres i utskipningshavnen før den 37 timer lange sjøreisen fra Hitra til Esbjerg.

13000 færre transporter

Og det er ikke småtterier det er snakk om. 13000 færre transporter på veien bare første året er regnestykket Dekkerhus legger frem.

Hvordan påvirker dette speditørene?

Vår svenske kollega, Proffs, har tatt en prat med Kristian Kaas Mortensen, kommunikasjonsjef hos litauiske Girteka.

- Lastebilen er mer fleksibel

- Vi kjører mye fisk og vil bli påvirket sier Mortensen. Vi er riktignok ikke avhengige av fisketransporten, men kan ikke si at det er «peanuts» for oss heller.

Mortensen tror dog ikke at forandringen kommer fort. Spesielt ikke for den ferske fisken.

- Fersk fisk krever fleksibilitet, mener han. Det finnes ingen tidstabell for når fisken fanges, men fra den er på land, må den være fremme i løpet av tretti timer. Ofte vet vi ikke hvor den skal losses før vi er godt på vei nedover sydkysten.

Dessuten selges av og til fisken under selve transporten og dermed endres losseplassen. Slike forandringer kan ikke en båt foreta uten videre, mener Mortensen.

Derimot ser han at frossen fisk gjerne kan være i faresonen for landtransporten.

- Det blir uansett mindre volumer for vegtransportørene å dele på?

- Konkurransen vil øke, men den for vi møte med for eksempel lavere priser, sier Mortensen.

- Enda lavere priser enn i dag? Hvordan?

- Det gjelder at vi satser pengene riktig der det er relevant for selve transporten, avslutter Girtekas Kristian Kaas Mortensen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!