Nå setter Europas ukronede mester i tungvekt igang tester med to spesialvogntog. Det største kalles bare «Jätti», Kjempe, mens lillebroren med totalvekt på stusselige 84 tonn heter «Pikku Jätti», Lillekjempen.

Kjempen har 46 dekk fordelt på trekkbilens 4 aksler, en semi med 4 aksler og en henger med 5 aksler - tilsammen 13 aksler.

Går på disp i fire år

Tømmerbilen ble vist i Rovaniemi denne uken og testene skal foregå frem til 2019.

Det er transportselskapet Ketosen Kuljetus Oy som har fått dispensasjonen. Mer gods på hver tur gir lavere fraktkostnader - og sparer miljøet.

Frakter man mye, vil det bety mye i kroner og øre. Metsähallitus, trevirkegigangen og en av deltakerne i prosjektet, bruker hele 13 millioner diesel årlig.

Dispruten går fra nordlige Ivalo 300 km ned til Rovaniemi og videre til Bottenviken. Strekningen har ikke blitt modifisert bortsett fra ved en bru der sjåføren kan endre trafikklyset slik at han kjører alene på midtstripen over brua.

I Sverige har man gjort forsøk med flere liknende ekvipasjer på 32 meter og opp mot 90 tonn. Men ingenting slår finnene. Dette er trolig Europas største og tyngste.

Innvendingene mot prosjektet er naturligvis om veiene tåler belastningen. Men kan hende resultatet blir det motsatte.

Kanskje gjør færre turer mindre skade på underlaget?

Video

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!