Det er ikke mye igjen av hengeren. Det er små marginer i slike tilfeller. Heldigvis gikk ingen menneskeliv tapt denne gang. © Svein-Ove Arnesen

Det er konklusjonen fra Statens Havarikommisjon for transport. De har gjennomført metallurgiske undersøkelser av dragstengene på tilhengerdraget som viser at dragstengenes materialstyrke var sterkt redusert på grunn av langt fremskredet innvendig korrosjon.

Foreløpig konklusjon er at den gjenværende materialstyrken i dragstengene ikke tålte belastningene de ble påført under kjøring.

- Godt å få det fastlagt

- Det var godt å få den konklusjonen, forteller sjåføren Tore Myrestrand til tungt.no. Han kjørte tankbilen denne sommerdagen. Heldigvis kom ingen mennesker til skade.

Myrestrand fikk tankbilen ut av tunnelen mens flammene kom etter.

- Hengeren var godkjent bare to og en halv måned før brannen og det var ingen utvendige eller synlige tegn på rust eller svakhet. Jeg så på draget etter ulykken og så selv at det var rust der. Allikevel er det godt å få konklusjonen om at det var en skjult feil, forteller Myrestrand.

Helt ferdig er dog undersøkelsene ikke. Nå jobber havarikommisjonen blant annet med å finne ut hvordan rusten fikk utvikle seg uten at det ble avdekket.

TransportMagasinet ble med Myrestrand på tur tilbake til tunnelen for noen uker tilbake. Du kan lese hele reportasjen og se hans opplevelse i utgaven av TransportMagasinet som er i salg nå.

Det er tatt vekk 600 meter ødelagt betong, stål og skum fra tunnelen. Nå legges nytt lysanlegg og evakueringslys gjennom hele tunnelen. Mot slutten av denne måneden skal Myrestrand i møte med havarikommisjonen. © Svein-Ove Arnesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!