Da Tungt traff på Sverre Tandberg tidligere i sommer, kom paret akkurat fra en tur til Danmark, og med en blodfersk deltagerplaketten fra det 15. veteranrally i Silkeborg. Ikke lenge etter var det dags for Vognmannen i Selbu.

- Da blir det jo noen mil, påpeker Sverre.

For ordens skyld, dette er ikke en tidligere Tandberg-bil selv om fargene minner, men en ekvipasje Sverre kjøpte i 2008 og har pusset opp.

 1977-modellen er en toakslet 16.320 Unterflur, hvor det siste ganske enkelt betyr at motoren ligger under og bak hytta.

- Det gjør den utrolig stille og behagelig å kjøre, mener Sverre, mens han holder i den elegante girspaken som fører ned til en vaskekte, usynkronisert Fullerkasse.

Stilrene linjer og farger. Og camping baki. Foto: Haakon Førde

Understreker poenget - motoren ligger under gulvet. Foto: Haakon Førde

Ettersom skribenten akkurat har hoppet ut av Tandberg-broder Terjes splitter nye TGX med største hyttevariant, er det en real Gullivers tidsreise å stige inn i 77-modellen til Sverre.

Det er akkurat som alt har krympet litt, og fått et fint ferniss av tryllepulver. Og likevel er man fort hjemme, med flatt gulv, elegant materialer og designergonomi.

Øvre køyeseng buer seg elegant ut med velformet kostbart treverk. Det bringe tankene i retning kontinentale reiser på første klasse tidlig på 1900-tallet.

- Har du sovet i den, Sverre?

- Nei. Men kona og jeg har vært på Ikea, kjøpt senger og innredet det veldig koselig bak på planet, smiler han. - Ikke det at det blir mye brukt, men på treff som for eksempel Vognmannen er det perfekt.

To brødre! Og riktig familiestil. Foto: Haakon Førde

Det er mange artige detaljer å fordype seg på bilen til Sverre. Selv nøkkelringen er et studium. Den stammer fra en tysker som bodde i Modum på 30-tallet, og som siden havnet i Sverres eie.

På den ene siden står en MAN-logo fra lenge fra det kom en løve inn i bildet.

På den andre siden er det et portrett av ingen ringere enn Rudolf Diesel.

Spesiell nøkkelring, med MAN-logo uten løve. Foto: Haakon Førde

Og selveste Rudolf Diesel på den andre siden. Foto: Haakon Førde

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!