Utvendig design har nå tatt et rundkast. Bilen ser virkelig smilende ut. © Haakon Førde

Iveco lanserer i dag nye Eurocargo for fagpressen. TM er på plass i Milano, rettere sagt Brescia hvor også fabrikken ligger, for et førsteinntrykk bak rattet.

Foreløpig har vi pratet med Ivecos nordiske produktsjef. Danske Henning Nilsen, forøvrig en riktig norgesvenn, forteller om det som best kan kalles en større facelift.

Utvendig design har nå tatt et rundkast. Mens man tidligere ville understreke familielikheten med store Stralis, har man nå prøvd å hente linjene fra ny Daily. Bilen ser virkelig smilende ut.

Tanken er å fortelle at dette først og fremst er en vennlig bybil, sier Nilsen. Både han og Iveco er forøvrig klar over at Eurocargo hører til i et raskt krympende segment, både ute i Europa og hjemme i Norge.

Video

Enten kjører man stor varebil, med de fordelene det gir både med krav til førerkort og fartsskriver. Eller så kan man like godt kjøre 26-tonner. Hittil i år har Iveco kun registrert 25 biler i Norge i vektklassene 7,5 til 22 tonn. (Eurocargo leveres i varianter fra 6 til 19 tonn).

Det har nok også hatt litt med produktet å gjøre. For eksempel har det manglet full airbagmulighet, noe som kan være tungen på vektskålen i en sektor med store og HMS-bevisste kunder. Nytt i den retningen er forøvrig at det automatiske nødbremsesystemet er på plass.

I forbindelse med automatisk nødbrems, er hele bremsesystemet fornyet. Det betyr også at man nå kan få fartsholder med automatisk avstandsholder (ACC) på Eurocargo. På 18 tonn og over er det standard.

Og det tilfredsstiller ikke bare kravet som gjelder fra i høst, men også trinn to som blir påbudt først om tre år.

Forskjellen er større kapasitet til å stoppe før hindringer, og ikke bare redusere fart. Inne i førermiljøet kan vi også spore en rekke forbedringer, først og fremst i mer moderne dashbord og med bedre betjeningsergonomi. Men vi har også utviklet en fabrikksferdig "kontorløsning" mellom setene, forteller Nilsen, og legger til at dette har vært etterspurt. Jeg har sett en del hjemmesnekrede løsninger, ja, humrer han.

Ivecos Euro 6 motorprogram med HI-SCR-teknologi er kjent fra før. Det er Tector 5- og 7-litere med syv effektvarianter opp til 320 hester. Men sammen med den automatiserte 12-trinns girkassen Eurotronic er det tatt ytterlige grep for å senke dieselforbruket kraftig.

Mens man tidligere ville understreke familielikheten med store Stralis, har man nå prøvd å hente linjene fra ny Daily. © Haakon Førde

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!