Disse bussjåførene skal representere Norge:

1.Laszlo Pasztor, Unibuss Romerike

2.Tomas Sarocky, Unibuss Romerike

3.Arild Kaulum, Unibuss Lillehammer

4.Gert Lier, Unibuss Lillehammer

5.Roy André Klausen, Unibuss Vestfold

6.Abdelhafid Zahri, Unibuss Oslo

Ferdighetskonkurranser er alltid spennende. På tungbilsiden har vi blant annet hatt "sjåførmesterskap", "Young European truck driver" og "Drivers’ Fuel Challenge".

Men hvem har sagt at bare lastebilsjåfører skal konkurrere? Den siste tiden har det vært lokale bussjåfør-konkurranser rundtom i landet, noe som kulminerte med landsfinale på Lillehammer i helgen.

Laszlo Pasztor fra Unibuss Romerike ble den beste bussjåfør i det uoffisielle NM’et i ferdighetskjøring med buss. Han er dermed en av seks Unibuss-sjåfører som skal forsvare Norges ære i internasjonalt mesterskap for bussjåfører på Island i 2016.

– Det blir spennende å representere Norge i den internasjonale konkurransen på Island, sa en fornøyd Pasztor.

– Fremmer bussjåføryrket

– Konkurranse i ferdighetskjøring er med å fremme bussjåføryrket. At førerne ønsker å konkurrere seg imellom om å ha de beste kjøreferdighetene er jo rett og slett strålende! sier Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i Unibuss.

Deltagerne måtte forsere 10 hindre på bane satt opp for anledningen, der førerne beregnet høyder, bredder og avstander, og måtte beherske både rygging og parkering med stor presisjon og på kortest mulig tid, med færrest mulig straffesekunder.

Norges representanter til Island

Alle de seks beste Unibuss-sjåførene får æren av å være Norges representanter i den internasjonale konkurransen på Island 2016, hvor det skal konkurreres om å være den beste bussjåføren i Norden.

– Det ser ganske lett ut når man står og ser på, men når man setter seg bak rattet er det en helt annen opplevelse, sa en fornøyd Arild Kaulum etter målgang og kåringen til tredje mest presise bussjåfør.

Han påpekte at når man står utenfor bussen ser man alle hjulene, mens du i førersetet på en buss sitter to meter foran hjulene.

Bildet viser en av øvelsene i løypen bestående av ti hindre som skulle kjøres på kortest mulig tid. Presisjon ble målt på centimeteren, og straffepoeng gav tillegg i tiden. I denne øvelsen var kjegler stilt opp to og to – med noen få centimeter mellomrom, hvor alle kjeglene i innersving skulle rives med hjørnet på bussen, mens kjeglene i yttersving skulle stå urørt. © Sporveien

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!