Fakta yrkessjåførutdanning:

  • Yrkessjåførforskriften trådte i kraft 10. september 2008, og alle som har tatt førerkort for buss etter denne dato, skal gjennomføre grunnutdanning og bestå eksamen.
  • Yrkessjåførutdanningen er en felles satsing for å øke kompetansen for alle yrkessjåfører i hele EU/EØS området.
  • Hvert femte år skal sjåførene inn på obligatorisk 35 timers etterutdanning.

Alle som kjører buss i tjeneste skal være i besittelse av førerkort for buss, kjøreseddel og eget sjåførkort.

I tillegg skal alle etter 10. september 2015 også ha med dokumentasjon for sin yrkessjåførkompetanse.

Disse dokumentene skal kunne framvises ved kontroll.

Kjøring uten bevis vil føre til kjøreforbud og anmeldelse, forteller Statens i  vegvesen.

Mange lurer på om man må ha et eget bevis. For ordens skyld: Fullført utdanning merkes med kode 95 i førerkortet, i noen tilfeller som eget bevis.

Lastebilsjåfører har nok et år på seg

- Kvalifikasjonskravene har til hensikt å bedre trafikksikkerheten, skape like konkurransevilkår, skape fri bevegelse og etablering, fremme rekruttering og bedre omdømme av yrket, forklarer Arvid Mytting. Han er seniorrådgiver i Statens vegvesen.

Lastebilsjåfører har ett år til på å komme seg gjennom det obligatoriske løpet, før kravene til fullført utdanning omfatter alle sjåførene innen godstransport, 10. september 2016.

– Utdanningen sikrer at bussjåfører som frakter passasjerer har riktig og nødvendig kompetanse, sier seniorrådgiver Arvid Mytting i Statens vegvesen. – Vi oppfordrer både sjåfører og arbeidsgivere til å kontrollere at utdanningen er i orden. © Svein-Ove Arnesen

 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!