Denne karen hadde usikret vin i lasten. © Statens vegvesen

Du kan selv tenke deg hvilke skader bare ett slikt rør kunne ført til dersom det hadde falt av i høy fart, sier Grotterød. © Statens vegvesen.

Denne uka har opp mot 40 kontrollører fra Statens vegvesen gjennomført kontroller av tunge kjøretøy på grensestasjonene på Svinesund og Ørje i Østfold.

- Resultatene er nedslående, men ikke overraskende, sier fagleder i Statens vegvesen, Øyvind Grotterød i en pressemelding fredag ettermiddag.

Til sammen ble det utstedt 225 kjøreforbud på de to grensestasjonene i løpet av uka.

Rundt halvparten av disse kom på grunn av overlast eller for dårlig lastsikring. I alt ble 677 tunge kjøretøy kontrollert i løpet av kontrollperioden.

Usikrede stålrør

- Selv om flertallet av de vi har kontrollert har det meste i orden, er det utrolig hvor store sjanser noen sjåfører og transportselskap tar langs vegen. Vi stoppet blant annet en trailer som var lastet med flere stålrør som hver for seg veide 3-4 tonn. Disse var nesten ikke sikret i det hele tatt.

Sjåføren av vogntoget ble anmeldt, fikk et forelegg på 8000 kroner samt kjøreforbud i Norge i 3 måneder. Rørene ble lastet over på annet vogntog, som var beregnet for denne type transport.

Også norske bedrifter

- Vi hadde flere alvorlige brudd på bestemmelsene om farlig gods på vei. Blant annet fikk et norsk firma kjøreforbud på to av sine vogntog på Svinesund, sier Grotterød.

Ni sjåfører ble anmeldt i løpet av den intensive kontrollperioden. De fleste på grunn av grove mangler innen lastsikring. I tillegg ble to anmeldt for grove brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

- Vi avdekket også et falskt førerkort. Det var en hos en sjåfør som var på vei ut av landet. Han ble naturligvis anmeldt, avslutter Øyvind Grotterød.

Enkelte ble ilagt mer enn ett kjøreforbud, for eksempel både for overlast og dårlig lastsikring. © Svein-Ove Arnesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!