Fra et sjåførperspektiv er førsteinntrykket av denne bilen en fornøyelse. Interiøret i P-hytta med lavt tak er gjennomarbeidet og velkjent effektivt å jobbe i. Selv med normalhøyde chassis er inn- og utstigning til en lek, og med oversikten i trafikken i behold.

Den nye gassmotoren på 9 liter går stille og Allison-kassen girer kattemykt rundt skolebarna vi treffer i de mange i landsbyene på Romerike. Det er faktisk en sann glede å stoppe og starte igjen ved de mange fotgjengerovergangene. Luftfjæring foran og bak smyger seg over fartshumpene, og styrepresisjonen er upåklagelig.

Scanias testbil er for anledningen sendt over fra Sverige. Bilen veier 10,3 tonn tom, og er når vi kjører den lastet til 17,3 tonn (tillatt totalvekt er 19 tonn). På motorveien mellom Berger og Kløfta må den riktignok ned i 5. gir (av 6), men også her veksler Allison så smertefritt at jeg knapt tenker over fartsreduksjonen.

Skulle det være et problem til en gitt kjøring, finnes samme motor også i en versjon med 340 hester og bjønnsterke 1600 newtonmeter. Det fine med den nye gassmotorgenerasjonen er at den har kraftutvikling nesten helt som en dieselmotor. Og i mangel av motorbrems er det supplert med retarder.

Se vår video

Rent praktisk bør også gasskjøring være godt innenfor en god andel av norsk distribusjonskjøring. Slik bilen er utrustet nå, med kapasitet til 656 liter komprimert gass, oppgir Scania at rekkevidden er rundt 300 km. Det skulle tilsi en hel arbeidsdag i bydistribusjon. Selve tankingen virker også helt problemfri, bortsett fra at det kan ta litt mer tid enn å fylle diesel.

Antagelig er bilen en fornøyelse for klimaet også. De gjelder spesielt så lenge den går på biogass – da er den regnet som klimanøytral. Men også om den skulle få alminnelig komprimert naturgass CNG er verdiene hyggelige både når det kommer til CO2 og lokale utslipp sies det.

Så hvorfor ser vi ikke flere slike biler på veiene allerede? Tilgang på drivstoffet er en årsak. Det er fortsatt temmelig begrenset med tankemuligheter (se Agas stasjonsoversikt på www.aga.no). Det er heller ikke helt klart for oss prisen på drivstoffet (13,89 kroner per Nm3 (normalkubikkmeter) står det på taxameteret hos Aga). Noen sier billig, andre sier dyrt. Og så har vi den begrensede rekkevidden.

Biogass koster også penger. Foto: Haakon Førde

Påfylling er enkelt. Lettlest trykkindikator. Foto: Haakon Førde

Ergo vil gassbiler på biogass i nærmeste fremtid antagelig fortsatt for det meste være forbeholdt anbud hvor det settes krav til gass, som renovasjon og buss. Og i riktig store systemer, som Posten, ASKO mfl.

Vesentlig større sjanse for gasslastebiler til allmenn bruk blir det antagelig først når Norge finner en løsning for distribusjon av flytende naturgass (LNG). Samme motor fra Scania kan spesifiserers for dette. Da forlenges rekkevidden dramatisk. Men om du skulle ende opp bak rattet i en CNG-bil i mellomtiden, er det slett ikke noe dårlig sted å jobbe det heller, har vi oppdaget.

Gassbil med skap? Det kan være en løsning vi kommer til å se mer av. Foto: Haakon Førde

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!