At Vinterveiens helter ville slå an innen transportbransjen, regnet vi nesten med. Men at premieren skulle bli kikket på av 113.000 seere på National Geographic Channel i tillegg til 29.000 på Fox, viser at serien virkelig traff publikum.

Ifølge en artikkel på Kampanje er serien tidenes desidert mest sette på National Geographic.

Den forrige rekorden lød på 47.000. Dermed er det altså en dobling.

For sammenlikningens skyld kan vi nevne at «Masterchef» på TV3 fikk 75.000 seere og «Sinnasnekker´n»s premiere ga 160.000 seere på TVNorge.

Subjektiv redaksjon

Vi innrømmer det åpenbare. Vi i redaksjonen er ikke helt objektive når vi omtaler tv-produksjoner som viser norske sjåfører. Ikke i nærheten.

Vi er for stolte rett og slett; Stolte når vi ser programmer som øker aksept og anerkjennelse for sjåførstanden og viser hva bergerne slåss mot, og stolte når vi ser kjente sjåførfjes bli brettet ut i Hollywoodstil.

Hjemme hos denne skribenten måtte kona pent sitte og høre undertegnede høyt proklamere at «Se nå, han der kjenner jeg» og «Følg med nå - skjønner du at yrket er tøft, eller?»

Det handler litt om å vise de rundt oss hva denne bransjen handler om også.

Filmteamet har fulgt bergere på E134 over Haukeli og Rv7 over Hardangervidda i over en måned under forrige vintersesong. I tillegg har de vært nordover. De traff riktig vinter, for å si det slik. Det kom mer snø i løpet av denne måneden enn det gjør på en hel normalvinter. © National Geographic Channel

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!