Dette er dødsmaskiner på veiene.

Terje Bødtker, kontrollør i Statens vegvesen

I forbindelse med at brannen i Gudvangatunnelen og stengningen av denne, har mye av tungtrafikken som går mellom øst og vest valgt riksvei 7 over Hardangervidda. Det betyr bratte bakker i begge ender, men spesielt på vestsida av fjellet er det utfordringer. Først er det nedstigningen fra Dyranut til Leiro, deretter kommer beryktede Måbødalen.

Brann

I forbindelse med en lastebiltest vi gjennomførte for endel år siden, tok vi bilde av varselskiltet som står langs veien, der det er en illustrasjon av en lastebil med full fyr i bremsene. Det skiltet gikk tydeligvis den polske sjåføren på dette vogntoget glipp av.

-Vi gjennomfører kampanjer rettet mot tungtransporten om dagen, fordi mye av trafikken nå går over Hardangervidda mens Gudvangatunnelen er stengt. Tirsdag stoppet vi dette østeuropeiske vogntoget som hadde full fyr i bremsene. Vi målte varmen med digitalmåler og fikk en verdi på over 700 grader, forteller Terje Bødtker, kontrollør i Statens vegvesen til Tungt.no.

Han sier at de stopper mange som har kjørt utfor bakkene mens de har filet på bremsene så de blir glodvarme. Skivebremsene er helt glødende når de får stoppet dem. Det resulterer i et kjøreforbud på et par timer.

Toakslede

-Det er stort sett et problem på utenlandske vogntog der det benyttes toakslede trekkere. Lastebilene har ikke retardere, og sjåførene mangler kompetanse på kjøring på norske veier. De har en annen kjørekultur. Når vi stopper dem så er de ikke klar over at bremsene er i ferd med å forsvinne, og vi må drive med opplæring så de skal komme seg ned bakkene. Dette er rett og slett dødsmaskiner som kjører utfor bakkene, sier Bødtker som kan fortelle at disse kontrollene kommer til å fortsette, selv om Gudvangatunnelen åpner igjen. 

Våre kontroller har avslørt at det er et behov for å videreføre kontrollene også utenom de faste stedene vi står, avslutter han.

Brann i bremser

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!