I Orkanger tar en tilsynelatende grei jobb lang tid. Actrosen ligger over en elv og bergerne slåss mot klokken. © National Geographic Channels

Om nøyaktig én uke ruller første episode av "Vinterveiens helter" over tv-skjermene. Serien har allerede fått mye oppmerksomhet i transportmiljøet og vi tipper det ikke blir få sjåfører som sitter klistret til skjermene ved premieren.

Serien begynner med et besøk hos bilberger Thord Paulsen og Odda Bilberging.

Thord kjører et sveip over distriktet rundt i Odda for å se om det står noen som trenger hjelp.

Første oppdrag er en småbil som står ved siden av veien med knust frontlykt. Ingen stor jobb, men jobb er jobb. Thord ordner opp. - Hun er gal, den dama der. Det er nemlig min mor, forteller Thord før de kjører videre. Veien er saltet. Det var snø her tidligere i dag. - De skulle hatt juling de som brøyter her, ler Thord. Det blir jo mindre jobb for ham.

Actros i stabilt sideleie

Sceneskifte. Vi flytter oss nordover. Ved Orkanger har en polakk lagt Actrosen sin i stabilt sideleie. Sjåføren er synlig rystet. Det som ved første øyekast ser ut som en enkel jobb, blir langt mer krevende enn antatt. Det er en elv som renner like under bilen. Bergingssjåfør Erik Flisen forklarer situasjonen. Mer utstyr må til. En time senere kommer Marius Winum. - Her må vi bruke luftputer for å heve bilen slik at vi får tauet den opp, sier han.

Tilbake til Odda er det snøkaos og Thord har fjernet 20 biler, en buss og to lastbiler. Det er stressende, men jeg liker det. I natt blir det mye jobb, sier han og ringer sjåføren sin Olav Eike for å forberede ham. - Olav er fin å ha. Han har ikke dame så jeg kan ringe ham nårsomhelst, ler han.

Toten-bil på glatta

Ved Eidfjord møter vi Bjørn Lægreid, en legende i bransjen med 17 års erfaring. En Toten-bil trenger redning. Det er meldt vind på 18 meter pr. sekund. Det haster med redningen og Bjørn ringer Thord for å få hjelp. Ut av førerhuset kommer sjåføren - også han en kjent kar i lastebilmiljøet.

Serien viser action. Det skal være trøkk. Utstyret skal være tøft og gutta skal være litt gale. De skal kjempe mot klokka, vintervær og stengte veier. Det er amerikansk stil over det hele, men du verden så gøy.

Serien viser også dilemaer. Når skal man «bare» hjelpe og når skal man ringe politiet? En tyrker på vei til Bergen mangler kjettinger og sklir på sine blanke sommerdekk. Han blir et eksempel på det siste.

Det er trommer og dramatisk musikk. Basstemmen til fortelleren har funnet sitt dypeste, mest episke toneleiet. Om verden går til h… er det bilbergerne som redder den.

Vi liker det.

Filmteamet har fulgt bergere på E134 over Haukeli og Rv7 over Hardangervidda i over en måned under forrige vintersesong. © National Geographic Channels

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!