På begynnelsen av 70-tallet fikk Transit den uoffisielle tittelen «Britain´s most wanted van». Dette var etter at en talsmann for Scotland Yard hadde fortalt at Ford Transit ble benyttet i 95 prosent av alle bankran i Storbritannia.

Britains most wanted van! Transit var populær blant bankranere.

Nå er det sikkert en og annen som reagerer på at Transit fyller 50 år først i dette året. Fantes det ikke en Transit lenge før det da? Joda, i 1953 rullet det ut en varebil  fra Fords fabrikk i Köln, Tyskland som bare ble kalt FK 1000 (FK = Ford Köln). Denne modellen ble hovedsakelig solgt i Tyskland og skulle ta opp konkurransen med Volkswagen T1 og Tempo Matador. I 1961 fikk modellen så navnet Taunus Transit, og i min barndom var den varebilen et ganske vanlig syn i Norge.

I Storbritannia var det gamle Fordson, introdusert i 1938, som fortsatt var det lette nyttekjøretøyet på femtitallet. Ford Thames 300E, som var en liten panel van basert på personbilen Ford Anglia og Prefect, ble riktignok lansert i 1954, men en moderne større Ford varebil kom ikke før i 1957 med Ford Thames 400E. Denne ble produsert fram til Ford Transit ble lansert i 1965, varebilen som skulle tilfredsstille etterspørselen på hele det europeiske markedet, og produseres både i Tyskland og Storbritannia.

1965

Den første europeiske Transit rullet ut av fabrikken i Berkshire, England, den 9. august 9. Med den lanserte man en rekke nyheter, som printkort i instrumentpanelet, rattlås, sidedør til varerommet og fester for sikkerhetsbelter. Kort tid etter kom nyheter som halogenlys, slangeløse dekk, og lettvektsfjærer.

Den første Transit kunne leveres med en bensinmotor på 1,7 liter og 74 hk, en 2 liter på 86 hk eller en Perkins dieselmotor på 44 hk. Modellen kunne leveres i to akselavstander, begge i tre nyttelastvarianter. Modellen med kortest akselavstand hadde nyttelast fra 610 til 1120 kg, mens den lange hadde nyttelast fra 1272 kg til 1782 kg. kg to 1,782 kg).  Man kunne også velge om man ville ha sidehengslede bakdører eller topphengslet bakluke, og vanlige dører eller skyvedører.

1968-1975

Tre år etter satte Ford i gang med egen dieselmotorproduksjon ved Dagenham-fabrikken, utenfor London. I 1971 fikk Transit en facelift med blant annet en mer personbilaktig grill, mens man året etter introduserte en ny liten dieselmotor med navnet York, som kom i effektene 55 hk for modellen med kort hjulavstand, og 62 hk for de lengre utgavene. I 1973 ble Transit den første varebilmodellen som kom med radialdekk på hele modellserien. Året etter kom en ny variant med 1000 kg nyttelast, basert på den lange utgaven, men med single bakhjul.

Ford Transits suksess var et faktum, men at den også skulle få status i kriminelle miljøer er jo litt spesielt. I Storbritannia, på begynnelsen av 70-tallet, fikk nemlig Transit den uoffisielle tittelen «Britain´s most wanted van». Dette var etter at en talsmann for Scotland Yard hadde fortalt at Ford Transit ble benyttet i 95 prosent av alle bankran i Storbritannia. Det var nok flere årsaker til dette, ikke minst driftssikkerheten og plassen i varebilen, men trolig også fordi det var den varebilen det var flest av på de britiske øyer.  

1975 - 1978

Ny Transit-modell ble lansert i 1975, lett gjenkjennelig med sin «black look» der grill, støtfangere, vindusinnramming og sidespeil var lakkert i svart. Innvendig hadde man fått bedre plass ved å flytte pedalene framover og setet bakover. Dermed var det 10 cm lengre plass til beina, samtidig ble rattstammen forlenget. Men viktigere var nok innføringen av servo-assisterte skivebremser foran. Noe de skal ha vært først med.

I 1976 dukket det opp en ny og tyngre Transit med tilleggsbetegnelsen 190, som løftet Transit opp i de tyngre klassene med en 3,5 tonns modell. Transit 190 hadde for øvrig ventilerte skivebremser. Man kunne også feire en milepæl i Transits historie med produksjonen av Transit nummer en million.

Ny stil i 1978

I 1978 kom den første store endringen for Transit, med designendringer som ga en mer strømlinjet fasong i fronten, med blant annet bedre plass til både bensin- og den stadig mer populære dieselmotoren. Samtidig kom det nye, mer drivstoffeffektive motorer med overliggende kamaksel (OHC). Andre nyheter var introduksjonen av Ford C3 automatgearkasse, samt en bedre varmeapparatpakke.

I forbindelse med utprøving av den nye 2,5 liters direkteinnsprøytede dieselmotoren (DI) ble 100 prototypemotorer testet ut i felt, hos forskjellige brukere. Året var 1983. Året etter ble motoren introdusert, en 2,5-liters DI-diesel som sørget for høyere effekt, samtidig som man fikk redusert forbruket med opp mot 24 prosent. I 1985 kommer nok en milepæl i Transits historie da bil nummer to millioner ruller ut fra samlebåndet.

Ford Transit fyller 50 år!

Helt ny

I januar 1986, litt over 20 år etter at den første Ford Transit ble lansert, ble en helt ny og moderne Transit lansert. Med en radikal aerodynamisk front kunne modellen skryte av å ha den laveste cd- koeffisienten i sin klasse, med bare 0,37. Det var faktisk bedre en flere personbiler på den tiden. Mens lasterommet fikk en økning på mellom 11 og 13,5 prosent, fikk man opptil 8 prosent lavere forbruk.  

Den nye fronten var ikke bare laget for å få ned luftmotstanden, den var også designet som en deformasjonssone i tilfelle en kollisjon. Dessuten sørget det brede panseret for bedre tilgang til motorrommet. Større dører med større vinduer, ga bedre romfølelse, mens varerommet ble utstyrt med dører som gjorde det enklere å laste større gods. Videre fikk modellen bedre uavhengig forstilling, tannstangstyring, og bedre låser for økt sikkerhet.

1991

I 1991 fikk Transit en redesignet grunnplattform som både sørget for mer effektiv produksjon, samt bedre sikkerhet i en kollisjon. Med den nye plattformen kom også Transit 150, en modell med 1,5 tonn nyttelast på modellen med kort hjulavstand. Modellen med lang hjulavstand fikk 15 tommers hjul som standars, single bakhjul, uavhengig forstilling og tannstangstyring.

91-modellen ble også introdusert med en turbodiesel. Den nye motoren var en videreutvikling av 2,5 DI-motoren, og var den første motoren i denne varebilklassen som benyttet seg av elektronisk motorstyring. Dette var nøkkelen til å få ut 100 hk, samtidig som man møtte de strengere utslippskravene. I tillegg fikk den vanlige 70 hesters dieselen selskap av en ny sugediesel på 80 hk.

Tre millioner

I 1994 ruller Tansit nr. 3.000.000 ut av fabrikken. Samme år kommer en liten facelift på modellene, samtidig introduseres en rekke sikkerhetsutstyr. Det er blant annet snakk om trepunktsbelter på alle tre sitteplassene samt kollisjonsputer på begge sider.

Fire år etter introduseres Electronic Brake Force Distribution og Traction Assist. For første gang kommer varianter som kan kjøres på LPG (Propangass), og man introduserer et autocluch-system som clutcher automatisk.

Transit har kommet i en rekke spesialversjoner opp gjennom årene.

Foran og bak

I år 2000 lanseres nok en ny generasjon Transit. Den nye modellen kan leveres med forhjulsdrift eller bakhjulsdrift, og det på samme grunnplattform. Modellen produseres nå i Belgia. På lanseringen i England opplever undertegnede at mekanikere bygger om en bakhjulsdrevet versjon til forhjulsdrift, mens fagpressen spiser lunsj ved siden av. Dette året produseres for øvrig Transit nummer fire millioner. Året etter lanseres Transit med Durashift EST automatiser gearkasse. Artikkelforfatteren fikk teste en utgave uten å bli overbevist. Det fungerte rett og slett dårlig.

I 2002 får Transit en lillebror i Transit Connect som skulle vise seg å bli en stor suksess.

Fords nye common-rail turbo-diesel, Duratorq TDCi, blir tilgjengelig i Transit med forhjulsdrift. Året etter får Transit ABS-bremser som standard.

I 2005 feirer man 40 år med Transit. Produksjonen flyttes fra Gent i Belgia, til den nye toppmoderne Ford Ottosan-fabrikken i Tyrkia. Samme år ruller Transit nummer fire millioner ut av fabrikken

Året etter kommer Transit i ny versjon igjen, og får nå dashbordmontert gearspak, ESP på mange modeller, samt en ny range med motorer. I årene som følger oppgraderes Transit stadig, blant annet kan den leveres med forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, basert på samme grunnplattform. I 2010 passerer produksjonen av Transit seks millioner, samtidig som man feirer 45 år på markedet.

2012

Den splitter nye modellen Transit Custom lanseres, samtidig forteller Ford om planene for flere Transit-segmenter. I tillegg til den vanlige entonns Transit Custom, kommer ny Transit Connect, ny stor totonns Transit, samt den lille Transit Courier. Året etter feirer Ford produksjonen av Transit nummer syv millioner. Totonns Transit ble lansert i fjor og er en Verdens-bil som blant annet produseres i Kansas, USA. Der skal den på sikt erstatte den populære Ford E-serien. 

I sommer var det så duket for 50-årsfeiring. Den 9. august var det nøyaktig 50 år siden den første Ford Transit rullet ut av Langley-fabrikken i England. Vi gratulerer så mye!

Dagens modellspekter, fra venstre Transit Courier, Transit Connect, Transit Custom og Transit.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!