Varebilen med stålbjelken kom kjørende over Hardangervidda og skulle til Ullensvang da kontrollørene stanset den. © Statens vegvesen

Dag Rykkje og kollegene har hatt hendene fulle de siste dagene. I morgen åpner Gudvangatunnelen for tunge kjøretøy.

Kontinuerlige kontroller etter brannen i Gudvanga-tunnelen gir utslag i merkelige funn for kontrollørene i Statens vegvesen.

Bildene av varebilen som hadde lastet stålbjelker slik at halve lasten lå i bilen og resten på hengeren har gått landet rundt på sosiale medier det siste døgnet.

Bilen ble stanset på rv 7 på Hardangervidda og er en av mange som har blitt kontrollerte siden brannen i Gudvanga-tunnelen for en ukes tid siden.

– Jeg har aldri sett noe liknende, forteller overingeniør Dag Rykkje i Statens vegvesen da vi ringer ham. Det er ikke rare svingradiusen på dette kjøretøyet. Dersom kjettingen hadde vært strammet, ville ikke bilen kunne svinge overhodet.

Mange vogntog med varmgang

Rykkje og kollegene har hatt kontroller siden brannen forrige uke og vil fortsette frem til Gudvangatunnelen på E16 åpner igjen.

- Det er naturlig nok fokus på varmgang i bremser og oljelekkasjer i motorer, forteller han. Og varme bremser er det nok av.

- Bare i går hadde vi 15-16 vogntog der bremsene holdt 300 grader - og det før Måbødalen.

Én av de vi stanset, hadde flammer ut av bremsene da vi vinket ham inn, forteller Rykkje.

Stanser 150 vogntog daglig

De stanser omkring 150 vogntog daglig. Selv om det altså er fokus på bremser, tar de naturligvis også tak i andre tilfeller de kommer over.

- Vi stanset en fra Litauen på søndag. Det var en semi med kapelltralle. Der så vi tydelig at lasten hadde forskjøvet seg godt ut på den ene siden.

Da vi åpnet, fant vi 19 tonn med stålbjelker. Det ble stopp og anmeldelse. Dessuten måtte stålet lastes om på ny bil.

Kontrollene fortsetter fram til tunnelen åpnes, noe som faktisk skjer allerede onsdag formiddag for vogntog.

Lasten til denne litauske sjåføren hadde forskjøvet seg mer enn 30 cm ut på høyre side av kapellet. Innenfor lå 19 tonn stålbjelker. © Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!