Skal man kjøpe Suburban i dag så er det enten som en fullverdig personbil med en prislapp på ca. 1,5 millioner kroner, eller som grønnskiltet varebil. Selv den koster mye penger i Norge!

I 1935 var innbyggertallet i USA litt over 127 millioner, et frimerke til A-post kostet 3 cents, en gallon bensin kostet 10 cents, gjennomsnittslønna i USA lå på 1600 USD, Technicolor ble introdusert i filmindustrien, Detroit Tigers slo Chicago Cubs, og Chevrolet lanserte modellen Suburban. I løpet av de 80 årene som har gått siden den gang har Chevrolet Suburban blitt et ikon, og er trolig en av verdens lengstlevende bilmodeller.

Historien

Idéen til en Chevrolet Suburban kom fra behovet for en robust stasjonsvogn med god plass, basert på et nyttekjøretøy-chassis. I begynnelsen av 30-tallet kunne mange produsenter tilby et personbilbasert kjøretøy for profesjonell bruk. Åpne modeller med vinduer og bakseter ble brukt til å kjøre personer og bagasje rundt havner og jernbanestasjoner, mens lukkede biler ble kalt sedan delivery og ble brukt til ren varetransport.

Karosseriene var som regel i treverk, med canvastak, men selv om det var snakk om velfungerende biler, var det snakk om et kompromiss. Chevrolet begynte å leke med tanken om å lage en slik bil med karosseri i stål, basert på et nyttekjøretøychassis, og i 1935 ble Suburban Carryall lansert.

Personbilbaserte nyttekjøretøy, inkludert sedan deliveries, ble fortsatt produsert. Allikevel økte Suburban sin popularitet blant de profesjonelle kundene, på grunn av «heavy duty-chassis». I årene etter den andre verdenskrig fikk også privatkundene opp øynene for den praktiske og robuste biltypen, men veldig vanlig var den fortsatt ikke.

SUV-bølgen

Da den store SUV-bølgen tok av i starten på 90-tallet ble Chevrolet Suburban en storselger. Selv om mange av kundene ikke hadde noe forhold til Suburban fra tidligere, hadde en del kunder sett fordelen av en slik biltype i mange år. De hadde brukt dem for å kjøre fotballgutta til og fra kamp, trekke hestehengere eller frakte mannskaper til og fra anleggsområdene.

La oss se på utviklingen av 80 år med Suburban. I 1935 ble Suburban Carryall introdusert som en todørs «stasjonsvogn», og to dører skulle den ha helt fram til 1967. Motoren var Chevrolets toppventilerte rekkesekser som hadde en effekt på 60 hk. To år etter ble karosseriet mer aerodynamisk og fikk litt Art Deco-detaljer. Samtidig økte motoreffekten til 79 hk. 7. desember 1941 angrep japanerne Pearl Harbor på Hawaii, og USA var plutselig involvert i krigen. Det ble Suburban også, som fra 1942-modellen ble til en militær versjon.

1935 Chevrolet Suburban Carryall ble en trendsetter. Bygget for tøff bruk og frakt av mye folk og bagasje. Foto: Chevrolet

Fredstid

Da freden kom var amerikanerne sulteforet på nye biler. Det tok et par år før de nye modellene kom på plass, i mellomtiden ble førkrigsmodellene satt i produksjon igjen. I 1947 kom den første omfattende endringen av Chevrolets lastebilserie, inkludert Suburban, siden før krigen. Dreiemomentet fra rekkesekseren var for øvrig på 217 Nm ved lave 1200 o/min. noe som ga Suburan utmerkede egenskaper som trekkbil. I 1950 får kundene velge om deres nye Suburban skal todelt bakluke der delen med bakrute ble vippet opp, mens resten ble vippet ned, eller tradisjonelle sidehengslede låvedører. Midt i 1955 skjer det store ting med Suburban. «Second series-design» med blant annet panoramafrontrute og et karosseri uten stigtrinn kommer på plass. Og for første gang går skjermene i ett med resten av karosseriet. Og Chevrolets første V8-motor blir også tilgjengelig i Suburban. Et par år etter kan man få firehjulsdrift fra fabrikk, med det berømte «Powr-Pak» fra underleverandøren Napco. I 1960 introduserer Chevrolet C- og K-kodene, der C-modellene har bakhjulsdrift, mens K-modellene har firehjulsdrift. I tillegg får modellen ny front.

1949 introduserte Chevrolet todelt bakluke med topphengslet bakrute for sin 1950 Suburban. Foto: Chevrolet

Tredørs

1967 blir et merkeår. En helt ny «halvtonner» introduseres, og det slår ut på Suburban. Karosseriet er spesielt med en dør på førersiden og to dører på motsatt side. Dette sørger blant annet for at modellen blir populær hos ambulanseselskap. I 1973 kommer så neste generasjon der Suburban for første gang får fire dører. En nyhet er trekvart-tonneren som kan leveres med en 454 big-block V8 som har 455 Nm i dreiemoment. To år etter velger Chevrolet å fri mer til privatkundene og tilbyr finere og mer komfortable interiører.

I 1981 blir modellen oppgradert med doble firkantede hovedlys. Biler med firehjulsdrift får automatiske frihjulsnav. 454-motoren videreføres. I 1987 innføres elektronisk bensininnsprøytning, og en firetrinns automatkasse med overdrive. En helt ny Suburban-modell med en helt annen styling lanseres i 1992. 5.7 liters small-block V-8 er alternativet for den lettere 1500-serien, mens 454-motoren (7.4L) fortsatt er tilgjengelig i den tunge 2500-serien. Av andre nyheter kan nevnes ABS-bremser på alle hjul, og et fjæringssystem som gir en mer personbilaktiv følelse.

Moderne

I 1999 lanseres den nye serien Suburban som 2000-modell. Nytt design, nytt interiør og nye motorer. Sistnevnte inkluderer to V8ere, Vortec 5.3L og 6.0L, fra samme generasjon som debuterte noen år tidligere som LS1 i sportsbilen Corvette. Andre nyheter er skivebremser rundt hele, samt et lasteavhengig fjæringssystem. I 2007 kommer nok en modell med et eksteriør som har vært gjennom testing i vindtunneler. Denne modellen forblir mer eller mindre uforandret til dagens modell som ble introdusert i fjor høst som 2015-modell.

Det går en hel del Chevrolet Suburban i Norge. Hovedårsaken har vært muligheten til å registrere disse bilene som lette lastebiler og kombinerte lastebiler med bakseter. Jeg har selv vært en meget fornøyd eier av en 2001 Chevrolet Suburban kombinert lastebil. Nå er disse mulighetene borte og de skal man kjøpe Suburban i dag så er det enten som en fullverdig personbil med en prislapp på ca. 1,5 millioner kroner, eller som grønnskiltet varebil. Selv den koster mye penger i Norge!

2015 Chevrolet Suburban er tøffere enn noen sinne! Foto: Chevrolet

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!