Nå er det første året vi har brukt semi på strekingen. De første årene kjørte vi med bil og henger – på 19,5 meter.

Stian Dolmen

HÅRNÅLER: Stian Dolmen (36) heter mannen bak denne usedvanlig lekre filmsnutten fra seint på kvelden 11. juli i år.

På drøyt 8 minutter får du en herlig reise ned 750 høydemeter med rundt 8 grader helling gjennom et utall hårnålssvinger. Og Stian har valgt en ganske uvanlig kameravinkel.

Jepp. Nå er Trollstigen, åpnet for 79 år siden, en fantastisk turistvei.

Men strekningen mellom E136 ved Åndalsnes og Valldal mellom Stranda og Tafjord er også et klassisk kaos-strekning. Ikke bare når turistbussene ukentlig setter seg fast, men også når enkelte vogntogsjåfører enten roter seg inn dit ved hjelp av GPS – eller bevisst ulovlig for å spare tid.

Veistrekningen er noe utbedret de siste årene for å gjøre fremkommeligheten bedre for turistbusser, men maks kjøretøylengde er fortsatt kun 13,1 meter for treakslet buss med tvangsstyrt bakre aksel.

Stian Dolmen er på sin side sjåfør hos Åndalsnes-avdelingen i Fritzøe Engros AS, et firma som importerer og distribuerer diverse trebaserte produkter.

Han kjører til daglig en Scania R730 med skaptralle (som noen av leserne kanskje merket seg på Transportmessa i fjor). Det er også denne ekvipasjen du ser på filmen – men ikke for å levere parkett!

Stians video med R730 ned Trollstigen.

(NB! Da Stian lagde en privat versjon av videoen, la på lyd med den legendariske Yello-låta "The Race", koblet mot rumlingen fra skapet som effekt. Sykt tøft. Tips: Start den fra  linken under og kjør lyd i bakgrunnen mens du ser Stians video).

link til musikken her

Men dette er ikke første gang

- Dette er faktisk fjerde året vi kjører for arrangøren av Trollveggen Triathlon, forklarer Dolmen. - De trengte i utgangspunktet et trygt sted å lagre syklene, som jo er ganske dyre, i tillegg til annen transport. Etter at syklistene har kommet opp, løper de videre til avslutningen ute på Stabbeskaret ved Trollveggen.

- Og til det har dere fått dispensasjon fra lengdebegrensningen?

- Ja. Forutsetningen er at veien stenges for annen trafikk når vi kjører opp og ned veien.

- Det ser jo ikke ut som om en 17,5 meter semi er noe problem?

- Nå er det første året vi har brukt semi på strekingen. De første årene kjørte vi med bil og henger – på 19,5 meter. Det er litt trangere med semien, som vel er bygget med akslene så langt bak som mulig, men det gikk fint.

- Men hvordan kom du på å lage filmen? Og med den kameravinkelen?

- Jeg har jo en gopro liggende da. Prøvde meg også på veien opp, med kamera fra hytta og bakover som ble veldig bra. Problemet med den er at den ble lagret i høydeformat, ikke så fint på nett. Det finnes for øvrig en video fra oss i fjor med bil og henger på vei opp, som ligger ut hos Scania Ålesund.

- Og resultatet er altså en fin instruksjonsvideo for dem som nå uansett kommer den veien, da?

- Hehe: Merk at videoen avspilles i dobbel hastighet, da! Men jeg tror faktisk det var verre før. Jeg sykler der ofte, og møtte lang buss med henger i går. Ikke helt lovlig, det heller.

Bildet under er et annet av Stian Dolmens blinkskudd. Vestlandet er pent, eller?

Foto: Stian Dolmen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!