- 97 prosent av dagens trafikkulykker skyldes menneskelige feil.

- Vi tror vi får tillatelsene på plass i løpet av noen uker. Planen er å ha biler ute på autobahn allerede i år.

Det sa sjefen for Daimlers nyttekjøretøyer, Wolfgang Bernhard, til Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitung nylig.

Nå er riktignok selvkjørende personbiler i vinden som aldri før, og fremtidsrettede myndigheter verden rundt jobber hardt med lovgivning rundt emnet. Inklusive de norske, ifølge samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Men at selvkjørende lastebiler testes på europeiske veier allerede i år, det er betydelig tidligere enn de fleste hadde spådd for bare kort tid siden.

Future Truck 2025

For det er kun et år siden en Actros Future Truck 2025 første gang ble demonstrert for fagpressen på et lukket stykke autobahn. Merk tallet 2025: Det handlet verken om vekt eller motorstyrke, men om forventet årstall!

Og det er under et år siden designmonsteret Mercedes Future Truck kjørte seg selv inn på scenen på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover foran alle verdens lastebiljournalister.

Bak rattet, rettere sagt demonstrativt uten hender på rattet, satt altså sjefen for Daimlers nyttekjøretøyer selv, Wolfgang Bernhard. Men fortsatt med blikket langt inn i fremtiden.

Solid fart har det likevel tatt i år. Senest i mai fikk det amerikanske Daimler-eide merket Freightliner offisielle skilter til å kjøre på offentlig vei i Nevada med sin Freightliner Inspiration Truck – basert på samme Highway Pilot-teknologi som er brukt i Mercedesen.

Og nå er det altså planlagt landsdekkende tester på offentlig vei i Tyskland. Det starter i delstaten Baden-Württemberg, som ligger sørvest med grense mot Frankrike og Sveits.

Engstelige

Men selvsagt fører nyheten til lettere ramaskrik i kommentarfelt og andre steder, av folk som er engstelig for den nye teknologien. Bernhards kanskje beste svar i så måte er:

- 97 prosent av dagens trafikkulykker skyldes menneskelige feil.

Hvilken bil-design vi kan risikere å se ute på veiene i testene er dog ikke klart. Blir det med standard Actros-design eller med det omdiskuterte Future Truck-designet fra IAA?

Bernhard er for øvrig ikke snauere enn at han tror såkalte «semi-autonome» lastebiler, som kan oversettes til delvis selvkjørende lastebiler, kan være på markedet i alminnelig serieproduksjon om bare to-tre år.

Kan gi høyere trafikksikkerhet, lavere forbruk, mindre kø - påstås det. Foto: Daimler.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!