HISTORIE: Det var bare med nød og neppe at denne boka rakk fram til Transportmessa midt i juni.

- Bøkene var fortsatt varm fra trykkeriet da vi pakket dem ut på standens, forteller Per Egil Heggland, som er en av fire hovedpersoner bak dette prosjektet.

Boka tar for seg historien om landtransportsiden av det som startet som Det Bergenske Dampskibsselskaps egentransport og frem til omtrent da Nor-Cargo forsvant inn i Posten Bring.

Med seg har Heggland tre andre kjente navn fra bergensmiljøet, Geir Kobbeltvedt, Gunnar Flaktvedt og Frank Paulsen (ikke med på bildet under). Her er det ingen utenforstående forfatter – alle fire har førstehåndsoppleverlser fra historien selv.

Nå er de alle enige om at boka vel egentlig er den perfekte julegaven. På den annen side er ikke sommeren en dårlig tid for å lese heller.

Og 464 fullspekkede sider med over 1000 bilder av lastebiler og vestlandshistorie burde være interessant nok til å holde store deler av den norske befolkning klistret til solstolen i minst en uke fremover.

Boka er i øyeblikket enklest å bestille på email p-eghegg@online.no direkte fra Heggland. Prisen er 450 kroner. I tillegg kommer ca. 155 kroner i porto.

Under bildet finner du forfatternes omslagstekst til boka.

Foto: Frode Tellevik

Boken inneholder 464 sider om rederiet "Det Bergenske Dampskibsselskab" (BDS) sin transportavdeling som tok seg av transporttjenester på land. Den begynte med egentransport av diverse utstyr og proviant til båtene, og senere transporterte de også last til og fra båtene for kundene. I etterkrigstiden skulle landet gjenoppbygges, og det var et stort behov for transporttjenester for all industri. Dette var innenfor fabrikk-, verkstedindustrien og ikke minst kraftindustrien. Dette medførte også stor aktivitet innenfor bygg og anlegg.

BDS investerte da i flere lastebiler, og etter hvert i større og tyngre transportmateriell, for å være rustet til å være med på å bygge landet. BDS ble etterhvert det største landtransportselskapet på Vestlandet, fra Karmøy i sør til Møre og Romsdal i nord, og de utførte alt innen transport med sine etterhvert så unike medarbeidere og transportmateriell.

"Fra BDS til Nor-Cargo" dokumenterer transportavdelingen til BDS gjennom navneendringer til Bergenske, Bergenske Services og oppkjøpet av Kosmos, med ny navneendring til Nor-Cargo. Boken tar for seg historien fra 1918 frem til ca. 2000, med blant annet oversikt over alle biler og tilhengere som de har hatt, med over 1000 bilder.

Historiene i boken er fortalt og skrevet av de som selv var med på og utførte oppdragene. Boken er samtidig en god dokumentasjon på utvikling av transport-, kraft-, verksted- og byggenæringen og veiutbyggingen på Vestlandet, samt utviklingen av Bergen by i perioden fra etterkrigsårene til utpå 2000 tallet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!