STATISTIKK: Antall registrerte lastebiler over 16 tonn er ved første halvår 2015 på 2060 biler, eller kun 4,1 prosent under samme periode 2014. Det viser ferske tall fa Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Men det kunne vært verre. Bare en måned tidligere, ved utgangen av mai, lå nivået på minus 7,3 prosent. Forklaringen er at juni i så måte ble en jubelmåned, hvor registreringstallene steg med 12 prosent målt mot juni i fjor.

Scania og Mercedes

Det er spesielt to merker som kan juble for disse resultatene. For det første Scania, som kunne notere 184 registrert biler over 16 tonn i juni (herav 170 biler over 22 tonn). Det ga en markedsandel på hele 45 prosent denne måneden.

Akkumulert for halvåret har Scania nå 40,2 prosent markedsandel over 16 tonn. De ligger dermed 129 biler foran Volvo, som til tross for solid tilbakegang målt mot i fjor, likevel holder 34 prosent andel.

Det andre merket som kan juble, er Mercedes-Benz. Med 62 registrerte biler i juni, doblet de antallet mot juni i fjor. Hittil i år har merket vokst med 16 prosent, og som gir dem en markedsandel på 12,7 prosent etter første halvår.

Prognosen: 4120 biler

Gjør vi den enkleste av alle regneøvelser, dobler halvårstallet på 2060 biler til et helårstall, ender vi opp med 4120 registrerte lastebiler over 16 tonn i 2015.

Det er i så fall kun en bil under 2014-resultatet. Med andre ord temmelig stabil kurs.

Til sammenlikning spådde de store norske lastebilimportørene ved inngangen av året et marked på mellom 3850 og 4000 biler.

Tabell: Registrerte lastebiler over 16 tonn per 30. juni 2015, antall og markedsandel

1. Scania, 829 biler, 40,2 %

2. Volvo, 700 biler, 34,0 %

3. Mercedes, 262 biler, 12,7 %

4. MAN, 109 biler, 5,3 %

5. DAF, 57 biler, 2,8 %

6. Renault, 44 biler, 2,1 prosent

7. Iveco, 26 biler, 1,3 %

0. Andre, 33 biler

SUM: 2060 biler (-4,1 % mot 2014)

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!