John Scott har revolusjonert tømmertransporten i Skottland. Som eneste journalist så langt har TransportMagasinets utsendte fått et innblikk i eventyret hans. © Frode Tellevik

Bommen og stikka legges på den bakre delen av hengeren. På nettsiden www.jstservices.co.uk kan du se både bilder og film av utstyret vi har omtalt i denne artikkelen. © Frode Tellevik

For første gang i historien stiller tømmertransportøren opp til intervju da TransportMagasinet banker på døren hans i Ayr, sørvest i Skottland.

- Jeg vil ikke at andre skal stjele ideene mine, men norsk fagpresse virker litt eksotisk, smiler John da vi spør hvorfor akkurat vi fikk audiens.

Vegg i vegg med kontoret har han leid ut verksted til den lokale Volvoforhandleren. Ikke så rart da at samtlige av hans 26 lastebiler har Volvomerke i grillen. Alle bilene går på servicekontrakt, til og med den eldste fra 2002.

John Scott er ingen kontormann. Bedriftens 52 ansatte er spredt utover hele landet, der de håndterer tømmer fra avsidesliggende skoger og i store havner.

John bruker tiden sin ute i felten for å utvikle nytt og bedre utstyr for å gjøre jobben. Og han har allerede kommet langt.

- Vi har mange avsidesliggende øyer her i landet, der det er umulig å komme til kai med fraktebåter. Jeg måtte finne løsninger på hvordan jeg skulle få fraktet ut alt tømmeret som befant seg der. En flytende kai ble løsningen. Jeg bygget den først med et Mecano byggesett her på kontoret for å finne ut av prinsippet, forklarer han og rydder unna kakebokser og kaffekopper, for å vise hva han mener.

Modellen står fortsatt på kontoret. - Kaien må tåle fullastede tømmervogntog og de må kunne snu der ute. Jeg måtte derfor bygge den i størrelse 40 x 10 meter. Broen fra land og ut til flytekaien er også 40 meter lang. Store dimensjoner, men vi må langt ut fra land på grunn av tidevannet, forteller John.

Bare broen veier 80 tonn. Utstyret fraktes sjøveien, før man fester broen til land og to hydrauliske støttebein med diameter på 1,1 meter i diameter og 16 meters lengde settes ned i havbunnen i den andre enden. Broen vandrer så opp og ned langs disse ettersom tidevannet kommer og går. Til slutt festes selve kaien og tømmerbilene kan entre kaien, kort fortalt.

- Dette har jeg funnet opp selv. Prøvet og feilet, men nå virker det. Vi har tre av disse i drift rundt i Skottland pr i dag, forteller John.

De 25 Liebherr-kranene hos JST Services håndterer hver 250 tonn tømmer i timen og betjener 45 havner i Skottland og Irland. © Frode Tellevik

Jim Gracie er en av de mange tømmerbilsjåførene hos JST Services. Han stortrives etter ti år i selskapet. - Vi jobber fire dager i slengen og er halvannen sjåfør på hver bil, forteller han. © Frode Tellevik

Verdens råeste tømmerhenger? © Frode Tellevik

Samarbeidet mellom John Scott, Liebherr og Doll har endte opp i denne smarte løsningen. Kranen står på sine støttebein, mens den monteres fast i hengeren. Når støttebeina heves, er den klar for transport. © Frode Tellevik

Liebherr

Et annet satsingsområde er håndtering av tømmeret når frakteskipene kommer til kai i mer organiserte havner. Mobile kraner ble løsningen for å kunne være operativ i enhver havn. Valget falt på Liebherr. Nå har han 25 slike kraner, som løfter hytten sju meter og har kamera på stikken. Alt for å kunne se hva som skjer nede i båtenes lasterom. Neste utfordring var størrelsen på disse kranene i forhold til effektiv transport på offentlig vei.

Igjen gikk John i tenkeboksen, og igjen kom han ut med en tanke ingen hadde tenkt før.

Han dro til kranprodusenten Liebherr med ideene sine og fikk dem med på å lage en modifisert utgave av tømmerkranen, som nå bygges på lisens ved en annen fabrikk.

John trengte deretter en henger for å frakte de modifiserte kranene han hadde bestilt.

Sammen med Doll fikk han utviklet en svanehenger som rygges inntil kranens chassis på den ene siden. Her kobles hengeren og kranen sammen, akkurat i knekken, mens den hjulgående kranen står hevet på sine støttebein. På motsatt side av kranen gjøres det samme med den treakslete bakparten på hengeren. Når så støttebeina trekkes opp, henger kranen midt i svanehengeren og kan fraktes etter veien.

Kranene losser og laster skipene, i godt samarbeid med noen av de 26 tømmerbilene JST Services har til rådighet. De fleste av dem er semitrailere, som henter tømmeret der enda en av Johns oppfinnelser har plassert det.

For han drar ikke vogntogene sine inn på skogsveier hvis han ikke må.

Skotten har derfor konstruert sin egen løsning for å hente ut tømmer på dårlig skogsvei. En Volvo FMX 10x6, bygget opp av Terberg, med en 2,7 meter bred henger bak, der de fem akslingene er montert slik at de sprer vekten over hele veiens bredde. Bil og henger lastes opp til en totalvekt på 90 tonn, før ekvipasjen returnerer ut av skogen for å levere tømmer nok til til to semier.

- Den er i gråsonen denne her, innrømmer John. Han har registrert de to han har for bruk offroad og har hatt nytte av dem de siste åtte årene. - Vektbelastningen blir under tre tonn pr dekk hvis denne kombinasjonen er lastet fullt opp og vi reduserer trykket i dekkene. Egentlig ødelegger den mest når den er tom. Du finner uansett ikke maken i hele verden, sier han og smiler.

På nettsiden hans www.jstservices.co.uk kan du se både bilder og film av utstyret vi har omtalt i denne artikkelen.

Akselkombinasjonen var mildt sagt spesiell på denne kolossen, som sammen med bilen frakter to fulle tømmerbillass gjennom skogen med bare tre tonn marktrykk på hvert hjul. © Frode Tellevik

- Denne pynter jeg hagen med hver jul. Da monterer jeg en svær oppblåsbar nisse i takluken, sier en lattermild John Scott. © Frode Tellevik

Disse to smykkene har John Scott brukt tilsammen 800 000 kroner på.

Volvoen fra 1987 er ifølge eieren den første F16 som i sin tid ble levert i Skottland. © Frode Tellevik

Frode Tellevik

Rik på kjøtt og flesk

Robert Burns har bygget seg opp fra ett til 40 vogntog siden han startet 1984. 59-åringen tenker ikke helt som alle andre og syns folk tar livet alt for alvorlig.

Businessplan

John forteller at lastebiltransport og nytenking er noe som ligger i blodet.

- Hele oppveksten drømte jeg om å kjøre lastebil. Jeg har spist, sovet og pustet lastebil hele mitt liv. Min far drev blant annet et transportfirma, Gunnings Motors. Men under finanskrisen sist på 80-tallet gikk alle hans fire selskaper over ende i løpet av et år, forteller John.

Selv startet han sin karriere med to lastebiler som fraktet traller med flyfrakt fra Skottland ned til Heathrow Airport hver eneste natt.

På dagtid jobbet han i farens verksted. Penger var det lite med, så han fikk i utgangspunktet ikke til en finansiering på bilene han trengte.

- Jeg snekret sammen en businessplan og møtte opp hos sjefen for Volvo her i Skottland. Planen gikk ut på å få ut to Volvo FL10 og betale litt hver fredag, frem til jeg hadde nok penger til å løse dem ut. « OK, jeg stoler på deg», var svaret jeg fikk og i 1993 var det hele i gang. Det var egentlig slik Volvo Truck Rental oppsto her i Skottland, smiler han.

John tok året etter opp et lån for å kjøpe ut de fem tømmerbilene som faren hadde stående etter konkursen. En periode gikk bilene på to skift og kjørte tømmer om dagen og flyfrakt om natten, men etter 1999 har alt dreid seg om tømmer hjemme hos John Scott.

I dag opererer han 26 tømmebiler, men han sier han har vært oppe i 33.

Egentlig ville han trappet ned til fem, men han finner ingen andre som kan gjøre jobben. John er dønn avhengig av en god logistikk, siden han opererer flytende kaier, kraner og til og med fraktebåter for tømmer. Derfor fortsetter han med egne tømmerbiler så lenge han må, i tillegg til å utvikle, rasjonalisere og fornye tømmertransporten i Skottland. Nå er han blant de største i Europa på håndtering av tømmer.

© Frode Tellevik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!