Brorparten av ulykker hvor tyngre kjøretøy er involvert, er påkjørsel bakfra. 40 prosent av disse igjen er ulykker hvor det tunge kjøretøyet ikke har gjort nedbremsing før det smeller.  På andre plass kommer ulykker hvor tunge kjøretøy forlater kjørebanen og på tredjeplass kommer ulykker i kryss og med myke trafikanter.

Brake Assist

Å unngå ulykker med tunge kjøretøy er ekstra viktig på grunn av de fysiske lovene som gjelder. Et vogntog på 40 tonn i 80 kilometer i timen utgjør samme kinetiske energi som en personbil som kjører i 400 kilometer i timen. Mercedes-Benz Trucks Active Brake Assist 3 har vært tilgjengelig siden 2012 og to av tre tyskregistrerte Actros er blitt levert med slike sikkerhetspakker. I EU totalt sett er historien en annen, her er en av 16 Actros levert med en sikkerhetspakke.

video

Fra november i år må alle nye kjøretøy med tillatt totalvekt på over åtte tonn ha nødbrems assist, emergency brake assist. Active Brake Assist blir standard utstyr fra august. Om føreren ikke reagerer vil systemet bremse kjøretøyet til stillestående fra 80 når det møter en stillestående hindring som en bil.

Sikkerhetspakkene (under) vil få nye priser i løpet av sommeren ettersom Active Brake Assist og Lane Keeping Assist vil bli obligatorisk.

Safety Pack Basic:

Lane keeping assist, attention assist, collision prevention assist, driver airbag, roll control assist for trekkere, komfortførersete og 12,7 centimeters instrumentpanel med ekstra display.

Safety Pack Classic:

Inneholder i tillegg active brake assist 3.

Safety Pack Top:

Inneholder i tillegg sekundær vannretarder.

Blindsonesystem

Daimlers nye blindsonesystem er i de siste stadiene av utvikling og testing. Det vil snart bli satt i serieproduksjon og blir da standard på Mercedes-Benz trucks.

Systemet er radarbasert og holder øye med hele lengden på vogntoget i tillegg til to meter foran trekkeren. Radaren er plassert på høyre side i panelet foran bakakselen. Om det er et bevegelig objekt i blindsonen, vil føreren få beskjed med et gult LED-lys i A-stolpen. Om situasjonen øker til et potensielt sammenstøt skifter fargen til rødt og en varsellyd kommer. Det samme gjelder for stasjonære objekter som et trafikklys. Om føreren legger over for tidlig for eksempel, vil det komme både et lyssignal fra A-stolpen og en alarm som forteller føreren at om han fortsetter svingen vil det smelle. Det samme systemet vil også hjelpe føreren ved filskifter i hele fartsregisteret.

Her merker radaren syklisten i blindsonen og gir sjåføren synlig og hørbart signal om faren. Vi opplevde det som svært effektivt og kan potensielt lette stressmengden for føreren i masete trafikksituasjoner. Foto: Fredrik Saugstad

Om det er et bevegelig objekt i blindsonen, vil føreren få beskjed med et gult LED-lys i A-stolpen. Om situasjonen øker til et potensielt sammenstøt skifter fargen til rødt og en varsellyd kommer. Foto: Daimler

ESP

Elektronisk stabilitetssystem har også vært obligatorisk for alle nye lastebiler siden sist høst i EU. Mercedes sine produkter har hatt dette tilgjengelig siden 2001. Systemet minsker risikoen for å miste kontrollen over semitraileren under unnamanøvreringer.

Demonstrasjonen av unnamanøvrering var også effektivt. Lufttemperaturen var rundt 34 grader og det luktet svidd gummi på testområdet utenfor Berlin.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!