- Det er omtrent som å kjøre melkebil dette. Vi leverer mye på trange gårdstun hos bønder og entreprenører, i tillegg til egne anlegg. Jeg mener dette er drømmejobben,

Tore Johannes Matland mener påbygget fra Bilcon er suverent og når servicen også er på topp, har tankbilsjåføren fra Fusa lite å klage over. © Frode Tellevik

Kent -Helge Markhus er som regel på hjul i firetiden hver morgen. Det er nok å henge fingrene i hos Oljeleverandøren. © Frode Tellevik

- Vi ser at kunden setter pris på lokal tilhørighet når vi er i kontakt med dem. Det å kjenne dem som svarer i telefonen når de ringer og bestiller det betyr mye for dem.

Samtidig sitter vi som eier selskapet bak rattet i tankbilene og får direkte kontakt med de fleste av kundene. Vi kommer i arbeidsklær og de pruter og diskuterer med oss på sin egen hjemmebane og det tror jeg de fleste setter pris på. Jeg tror ikke vi hadde vært der vi er i dag uten den personlige kontakten med kundene våre, fastslår en av de tre eierne, Kent-Helge Markhus.

Han begynte karrieren som sjåfør for Esso i 1994, men valgte å hoppe av etter en kort periode i Gran Taralrud, etter at østlandsselskapet overtok transporten for Esso i Bergen.

I 2008 kjøpte han seg i stedet inn i Oljeleverandøren med 25 prosent.

- Den gangen hadde Oljeleverandøren en sliten Volvo med ni kubikks tank, minnes han.

Året etter kom også Åge Midthun inn på eiersiden etter lang fartstid som transportør for Hydro Texaco. Etter et lite halvår kjøpte de to ut de andre eierne og siden har det gått bare en vei.

Fra en omsetning i 2008 på 40 millioner kroner til en forventet omsetning på 400 millioner kroner i år. Slikt blir det gasellediplomer på veggene av.

Mye av volumøkningen kan tilskrives at Oljeleverandøren i 2014 slo vi seg sammen med Bergen Olje, som kom inn på eiersiden og overtok en tredel av aksjene.

- Det er mye jobb. Både Midthun, Jørn Hope og jeg både kjører tankbil og leder firmaet. Fem biler frem til nyttår, da utvidet vi til seks biler og seks sjåfører.

Vi hadde begge kunder med oss fra der vi kjørte tidligere. Mange kunder verdsetter som jeg sa dette med personlige relasjoner. De vil ha kjente folk som kommer og leverer.

Vi har i tillegg satt opp en del egne drivstoffanlegg. Både marina-anlegg, men også automatstasjoner lange vei, forteller Kent-Helge.

Hardanger

Kundene består hovedsaklig av anleggsfirma, butikker med bensinpumper og store industribygg som fyrer med olje. - Vi leverer alt, til og med flybensin til helikopterselskap, blant annet til plattformene i Nordsjøen.

Og vi leverer helt fra Haugesund til Sognefjorden, men har også levert i Oslo. Vi kjører der kunden vil ha oss, konkluderer Kent-Helge.

I og med at de store oljeselskapene liker å ha sentrale ordrekontorer i Oslo, blir gode medarbeidere i distriktene tvunget til å flytte på seg hvis de ville beholde jobben. Noen av dem jobber nå i stedet hos Oljeleverandøren.

Bergensbedriften har også med seg dyktige folk på bilene.

Den ferskeste av dem fikk ny bil til nyttår.

Tore Johannes Matland sin Volvo FH 500 ,med krommet kufanger fra KAMA er noe mer påkostet enn en tradisjonell tankbil. Her finnes luftfjæring foran og bak, i tillegg til både avstandsradar og dynamisk styring.

Den erfarne sjåføren kom fra tankbilkjøring hos Litra, der han har fraktet varer fra Statoil Mongstad de siste seks årene.

- Det er omtrent som å kjøre melkebil dette. Vi leverer mye på trange gårdstun hos bønder og entreprenører, i tillegg til egne anlegg. Jeg mener dette er drømmejobben, slår han fast mens on-spoten jobber mot den våte snøen på vei opp til tanken på tunet til Johannes Holmefjord. Han får representere den typiske kunden i dag.

900 liter i minuttet pumpes ned i den underjordiske tanken. Kjapt og greit. Påbygget fra Bilcon er delt inn i fire rom med en total kapasitet på 19 000 liter. Tore Johannes dekker inn hele Hardanger og får derfor ha med seg bilen med seg hjem hver dag. Det blir ofte lange dager, men overnatting i bilen hører til sjeldenhetene for sjåførene hos Oljeleverandøren.

- Jeg må skryte av Bilcon som har levert påbygget. Det er meget brukervennlig og den norske representanten yter en super service. Han kan vi ringe hele døgnet hvis noe skulle inntreffe, sier han mens han pakker sammen slangen.

Tore Johannes Matland tok fagbrev etter fem års praksis innen tankbiltransport. - Jeg meldte meg til eksamen og leste på egen hånd. Siden besto jeg eksamen ved å beskrive hva jeg gjør til daglig.  Det var det som skulle til. Jeg hadde med meg to mann en dag på praktisk eksamen og besto med glans. © Frode Tellevik

Både sjåfør og eier er meget fornøyd med sluttresultatet etter at Oljeleverandøren investerte i ny bil i fjor. © Frode Tellevik

Kortkunder

En annen som får telefoner hele døgnet er sjefen Kent- Helge Markhus.

- Ja, det er knalltøft i denne bransjen og vi må være på hele tiden.

Jeg kan få telefon klokken to om natten fra en sjåfør som ikke får ut kvittering på en av pumpene våre, smiler han.

I anledning intervjuet er den travle bedriftseieren og tankbilsjåføren som snarest innom kontoret i Lønningen der Oljeleverandøren også har et lite lager for smøreoljer som de forhandler for Shell.

Bedriften har fire ansatte på kontoret som styrer med bestillinger og fakturering.

- Jeg kan love deg at de jobber for pengene. Vi har til enhver tid 25 millioner utestående og i fjor tapte vi 1,3 millioner på kunder som gikk konkurs. Ellers er feilfylling noe vi ønsker å unngå for enhver pris. Vi har kun hatt en slik, men den kostet oss dyrt.

Hos forsikringsselskapet får du bare dekket den mengden som er på kundetanken før du fyller feil. I tillegg må du betale to kroner literen for å destruere lasset, forklarer Kent-Helge.

Til slutt forteller han hva Oljeleverandøren kan tilby sine kortkunder.

Kundemassen består nemlig også av en god del lastebileiere. Og ved å bestille et Essokort gjennom Oljeleverandøren, får du som kunde ta del i rabattene Oljeleverandøren får hos Esso, og de henter ut vesentlig større mengder enn en enbilseier klarer i løpet av året. - Vi handler for mellom to og 2,5 millioner i måneden fra Esso. Forrige måned hentet vi ut to millioner liter fra anlegget på Skålevikneset.

Vi har kortkunder i både Trondheim og Oslo.

Vi får gode rabatter hos Esso og gir de fleste av dem videre til våre kunder.

Esso trives med at vi står med all risikoen i forhold til kortkundene, siden vi kjøper og selger videre. Så dersom kunden går konkurs er det vi som står med tapet, forklarer han.

Oljeleverandøren er i tillegg veldig våkne for prisnivået på drivstoff. De får tidlig kjennskap til hvordan prisene vil bevege seg og handler deretter.

- Er det spådd prisoppgang fyller vi opp alle bilene våre, mens vi avventer med å laste dersom prisen er på vei ned, avslutter Kent-Helge Markhus.

Cowboyhatt og boots hører med når man kjører lastebil, mener Tore Johannes Matland. © Frode Tellevik

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!