De holder seg godt, disse to.

Chevroleten (bak) er født i 1946 og Sverre Waaler er 1935-modell. Begge er de like fine i lakken som sist de så hverandre.

Det var i 1956 da de tilbragte et år sammen mens de begge jobbet for Narvesen kiosk kompani sin returavdeling. Sverre var 21 år.

I 1958 solgte Narvesen bilen til en gårdbruker og veiene deres skiltes. Årene gikk. Sverre fortsatte å kjøre frem til 1994, men glemte aldri den første bilen han kjørte for Narvesen.

Chevroleten har byttet eiere noen ganger frem til Trygve Stangeland kjøpte bilen i 2005 og satte på nytt plan. Deretter fikk den noen år på museet i Stavanger.

Husket navnet fra serviceheftet

Slik kunne egentlig denne historien sluttet. Men neida. I fjor høst ser Morten Vatland navnet til en Erik Waaler på en facebook-gruppe. Morten, som sysler med veteranbilhistorie blant annet med bilene som står på Stangeland-museet, husket at Waaler-navnet sto i et servicehefte på denne bilen. Det var en S. Waaler som hadde kvittert ut bensin. Morten tar kontakt med Erik Waaler, og spør om han tilfeldigvis kjenner historien og hvem denne S. Waaler kan være. Det gjør han. Det er hans far.

Sist Sverre holdt i dette serviceheftet, hadde Elvis Presley nettopp fått sin første hit med Heartbreak hotel. En kuriositet er forøvrig at både Elvis og Sverre ble født i januar 1935. © Svein-Ove Arnesen

Slik står den i dag, godt bevart på museumet. © Svein-Ove Arnesen

Chevyen har totalvekt på 4400 kg og kunne laste 2200 kilo. Det kom flere slike biler til Norge som Marshallhjelp etter krigen. © Svein-Ove Arnesen

Dermed begynte snøballen å rulle. Sverre fylte 80 år i januar og Erik synes det kunne være en glimrende presang å gi faren en reise til Stangelands museum og møte bilen sin igjen. Familien gikk sammen om gaven og dermed fikk de se hverandre igjen - etter 60 år.

En liter olje i uka

- Chevroleten hadde single hjul sist jeg så den, ler Sverre. Han synes det er veldig artig å se sin gamle bil igjen. Litt rart er det å se sin gamle håndskrift i serviceheftet. Der leser vi at bilen gikk 3-4 mil hver dag og brukte omkring 3 liter på mila, i tillegg til en obligatorisk liter olje i uka. På den tiden peilet man gjerne bensinen og fylte olje på bilene. Bensinmotoren var på 3,8 liter og ga 90 hester.

- Kjenner du igjen noen lukter? spør Odd Minge. Også han er med på samme tur - og også han har fått turen i gave på sin 80 års-dag av familien sin. Odd er tidligere Volvo-mekaniker på last og vet hva han skal se etter. Nå kikker han på vakumpusserne. De virket nok best når det ikke regnet.

- Nei, jeg tror lukta mi har gått ut gitt, ler Sverre.

Han forteller at oljen ble skiftet en gang i måneden, pr 1000 km. Chevroleten ble forøvrig sendt ny til Norge i 1947 som en del av Marshall-hjelpen etter krigen. Bilen ble solgt til inntekt for landet og Narvesen Kiosk kompani i Oslo eide den i 11 år.

Melka kostet 63 øre literen, bensinen 95 øre.

Der kjørte Sverre gamle aviser. Mens Knut «kupper´n» Johannesen tok sølv på 10.000 meter ved OL i Italia slet Sverre på mottaket ved Filipstad. Der skulle returen leveres. Mens musikalen My Fair Lady hadde urpremiere på Broadway, bar han tunge bladpakker inn i bilen. Mel Gibson var nyfødt. Melka kostet 63 øre literen, bensinen 95 øre.

Det var i 1956 - året Sverre sist kjørte Chevroleten.

Tre generasjoner Waaler på plass i Stavanger. Til venstre ser vi dagens eier av bilen, Olav Stangeland. Deretter står Erik Waaler, Sverre Waaler og Jonny Waaler. Til høyre står Odd Minge som også fikk denne turen som sin 80 års gave av familien sin. Odd er morfaren til Jonnys samboer og gammel Volvo-mekaniker. © Svein-Ove Arnesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!