23948sdkhjf

MAN TGM 18.290 prøvekjørt: : Tysk distributør

I vår serie av distribusjonsbiler, har vi denne gang sett nærmere på MAN TGM. Vi lånte en 18-tonner med 290 hester og dro på jobb. Det taklet bilen bra, og vi likte oss godt bak rattet på vår tyske distributør. Men det er rom for forbedringer.

MAN, det tradisjonsrike tyske merket som kan feire 100 år som lastebilprodusent i år, har ikke vært helt på hugget de siste årene. På registreringsstatistikken har de ikke akkurat stormet fram, selv om de har lastebilmodeller i de fleste vektklassene. I vektklassen fra 16 til 22 tonn ble det bare registrert 55 lastebiler av merket i 2014, mens Scania og Volvo registrerte over 100 flere biler hver seg i dette segmentet. Erkerivalen Mercedes-Benz kunne notere seg for 75 biler i fjor i dette segmentet. Hvordan står det så til med distribusjonsbilene til MAN, gjør de jobben sin?

Vi tok kontakt med MAN-importøren og fikk låne en 18-tonns distribusjonsbil med skap og bakløfter, og tradisjonen tro satte vi lastebilen inn på en av rutene til Bring i Østfold, med den erfarne sjåføren Trond Vidar Heiberg bak rattet.

Bilen

Bilen vi fikk til rådighet hadde betegnelsen MAN TGM 18.290 4x2 med skap fra Närko. Skapet hadde 18 palleplasser, hel sideåpning på venstresiden av skapet, og utstyrt med hydraulisk bakløfter. Ingen stor overraskelse her altså. Bilen hadde en akselavstand på 5425 millimeter, og var utstyrt med luftfjæring foran og bak. Forakselen var for øvrig en 7,5 tonns-versjon, mens bakakselen var en 11,5 tonns variant. Bakakselen hadde 4,11:1 i utveksling. Den snaue 7 liters store rekkesekseren til MAN yter i dette tilfellet 290 hk, og har et dreiemoment på 1150 Nm, omtrent sammenlignbart med de andre distribusjonsbilene vi har kjørt i den siste tiden.

Motoren var koblet til en 12 trinns, automatisert girkasse produsert av ZF. Deres AS-Tronic var blant de første automatiserte gearkassene som baserte seg på en usynkronisert gearkasse i Europa. Først ut med denne kassa var bussprodusenten Setra og lastebilprodusenten Iveco. Iveco kalte den for Eurotronic. Deretter kom MAN med samme kassa, da med navnet TipMatic, så dukket den opp i Renault som Optidriver, og til slutt kom den i DAF. Sistnevnte valgte å kalle en spade for en spade, og kalte den bare AS-Tronic. I dag benyttes den av DAF, Iveco og MAN.

Vår bil hadde for øvrig LX-førerhus med høyt tak. I tillegg til en noe høyt montert køye, kunne interiøret by på en smart, uttrekkbar konsoll som inneholdt kjøleskap, samt et utfellbart bord til bruk ved for eksempel matpausa. Smart!

Påbygget

Påbygget fra Närko var et nytt bekjentskap for oss. Vi likte godt de innfelte surreskinnene i skapsidene, der man trer surrestroppens kroker inn i hull i veggene. En annen god løsning på skapet var lysbryteren i skapet, samt arbeidslyset som lyste opp løftebordet. Sistnevnte er en fin sikkerhetsløsning i et land med mørketid, som i Norge. Det vi derimot ikke likte var den superlange stroppen som var montert på den øvre klaffen over bakløfteren. Idéen er sikkert at man skal kunne stå på bakken å dra igjen den øverste delen, men med litt vind var det et mareritt å få tak i stroppen, og den havnet ofte på utsiden i det vi kjørte igjen løftelemmen. Dette kunne vært løst bedre Närko!

Ut i ruta

Som nevnt innledningsvis satte vi også denne gangen bilen vår inn i en rute hos Bring i Østfold. Denne gangen var det en rute med en hel del ut- og innstigninger i hytta. Vår sjåfør Trond V. Heiberg har tidligere vært kritisk til at de fleste lastebiler har et litt skjevt innsteg, på grunn av avstanden fra trinnet og til forhjulet. Han mener at man altfor ofte drar seg skjevt inn, når man skal inn i bilen. Den eneste bilen han har gitt godkjent på nettopp dette, er Scania, mens han mener at en av de dårligste på nettopp dette området er Mercedes Antos. Hvordan synes han så MAN har løst det?

-Dette var faktisk meget bra på denne bilen. Her kan man gå rett inn, noe som er viktig for ikke å få en skjev belastning av ryggen, sier den erfarne yrkessjåføren.

Men på plass bak rattet kom det alt annet enn godord. Det er rattjusteringsmulgihetene som får gjennomgå.

-Hva er dette for noe? Det er jo alt for dårlig. Denne rattjusteringen er håpløs, og jeg får ikke stilt inn rattet slik jeg vil. Dessuten er den nedre delen av instrumentene nå skjult av rattet, som jeg for øvrig synes er altfor stort, forklarer Trond.

Vi drar ut på ruta og praten går som vanlig lett. Trond lurer på hvorfor så å si alt av brytere har minisymboler, ikke lett å se hva symbolene skal være, men det er kanskje en vanesak?

På første sted vi skal innom, en lokal Joker-butikk, er det trangt å komme til med mange parkerte biler, og en tuklete innkjøring. Her opplever vi at bilen har en noe drøy svingradius, noe som fører til utfordringer på slike plasser.

Drivlinje

Trond lar seg begeistre over motoren som etter hans mening drar meget godt, også på lave turtall. Men på tomgang har motoren en litt skjelvende gange.

At gearsystemet har manøvreringsmodus både forover og bakover er en klar fordel. Spesielt ved rygging inntil ramper, der en del automatiserte gearsystem fort kan være litt krevende å finmanøvrere med.

-Gearkassa gearer for øvrig helt nydelig, og er rask til å veksle, samtidig som den som oftest velger korrekt gear. Men jeg synes denne bruker lit lang tid på å komme i gang ved start. Det er akkurat som den trenger litt tid til å vurdere om den skal opprette forbindelse mellom motor og resten av drivlinja, kommenterer han.

Kjøreegenskapene får klart godkjent, og god sikt fra førerplassen setter Trond også pris på.

-Dette er i det store og hele en fin arbeidsplass. Det er et stort pluss at den er lett å gå inn og ut av, og det er svært god oversikt fra førerplassen. Men jeg ønsker meg en mindre svingradius, og ikke minst en bedre rattjustering med større justeringsmuligheter, avslutter Trond Vidar Heiberg, yrkessjåfør hos Bring Østfold.

Les også:

Iveco Stralis prøvekjørt hos Bring

Feiret med ny MAN

Fakta: MAN TGM 18.290 4x2

Motor: MAN D0836LFL67 Euro 6

Volum: 6,9 liter

Effekt: 213 kW/290 hk ved 2200 o/min.

Dreiemoment: 1150 Nm fra 1200 – 1750 o/min.

Gearkasse: ZF 12 AS 1210 OD, MAN TipMatic, 12-trinns automatisert gearkasse

Akselavstand: 5425 millimeter

Bakakselutveksling: 4,11:1

Førerhus: LX langt førerhus med høyt tak, køye

Fjæring: Luftfjæring foran og bak

Bremser: Skivebremser foran og bak

Tilleggsbremser: Dekompresjonsbrems

Påbygg: Närko distribusjonsskap med hel sideåpning, bakløfter

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.066