-Fra Södertälje er det for det meste snakk om motorer, gearkasser og aksler, mens fra Zwolle lastes tomme racks (rammesystem for frakt av komponenter), vindavvisere og forskjellig pallegods med deler. Avstanden mellom de to fabrikkene er 1260 km en vei, og total kjøretid er på 17 timer, som deles opp i to etapper, sier Cem Kizilkaya, kjøretøyansvarlig hos Scania Transportlaboratorium. Foto: Tormod Magelssen

Ved hovedkontoret til Scania Transportlaboratorium i Södertälje har man tilgang på eget verksted og egen vaskehall. Foto: Tormod Magelssen

En industribedrift som Scania har selvsagt et enormt transportbehov. Da de i 2008 etablerte Scania Transportlaboratorium AB var tanken først og fremst at de skulle fungere som et normalt transportselskap som påtok seg transportoppdrag for Scania, men også fungerer som en transportør i det åpne transportmarkedet. Det ble ikke helt som tenkt, lokale «åkare» likte ikke den nye konkurrenten. Så etter kort tid ble det besluttet at Scania Transportlaboratorium, i tillegg til å transportere gods for Scania, i stedet skulle brukes for å teste biler og komponenter, samt Scanias salgs- og serviceapparat. Og det på en meget realistisk måte.

-Dette handler om usensurert kunnskap så nære virkeligheten som mulig, forteller Cem Kizilkaya, som er kjøretøyansvarlig hos Scania Transportlaboratorium AB.

Langtransport

De har i prinsipp en eneste leverandør og det er Scania, enten det gjelder lastebiler, sjåførtrening, flåtestyring, finansiering, serviceplanlegging og reparasjoner. Vognparken består av 33 lastebiler, 140 trailere og seks busser. Det er selvsagt hovedsakelig Scania, men selskapet har også noen lastebiler av konkurrerende merker for sammenligningens skyld. Antall sjåfører er 120, der 60 er fast ansatte, de resterende er ansatt i Manpower. De ansatte skal ha en sammensetning som gjenspeiler hvordan det er i resten av transportbransjen, både når det gjelder kjønn og alder. Hos Scania Transportlaboratorium er 18% kvinner.

Populært

-Dette er et veldig populært sted å jobbe. Vi betaler skikkelig, utstyret holdes i meget god stand og vi skal gjøre alt etter boka. Hvis en sjåfør får problem med å komme fram til bestemmelsesstedet innenfor kjøre- og hviletiden, så sender vi en sjåfør ham i møte med taxi så de får byttet. Vi har nulltoleranse for brudd, forteller Kizilkaya til TransportMagasinet.

Transportbedriften er delt inn i tre områder. I avdelingen for langtransport har de 14 lastebiler og 90 trailere. Her er 48 sjåfører engasjert, og vogntogene ruller mellom fabrikkene i Södertälje i Sverige, og Zwolle i Nederland. Hvert eneste vogntog kjører faktisk 400.000 km i året med fulle lass.

Noen av volumtrallene som går på langtransport. Totalt har selskapet 140 semitrailere. Foto: Tormod Magelssen

Gutta på verkstedgulvet er ansatt i Scania-Bilar AB, den lokale Scania-forhandleren i Södertälje. Her mekanikerne Håkan Perman t.v. og Tomi Pienimäki. Foto: Tormod Magelssen

112 lass i uka

-Fra Södertälje er det for det meste snakk om motorer, gearkasser og aksler, mens fra Zwolle lastes tomme racks (rammesystem for frakt av komponenter), vindavvisere og forskjellig pallegods med deler. Avstanden mellom de to fabrikkene er 1260 km en vei, og total kjøretid er på 17 timer, som deles opp i to etapper. Vi har flere førerbytter underveis, avhengig av hvordan det går opp med kjøretiden. Vi har et sted i Sverige der noen bytter bil. Ellers har vi «driver pool» i Södertälje, Ishøy utenfor København, og i Zwolle. Halvveis mellom København og Zwolle har vi også et sted for sjåførbytte, forklarer Kizilkaya.

I Ishøy i Danmark er det totalt 13 soverom for sjåfører, mens det finnes seks soverom tilgjengelig i Södertälje.

Det går 112 lass i uka mellom Södertälje og Zwolle og gjennomsnittsvekta er på 34 tonn pr. tur. Trailerne som benyttes er megatrailere med gardinsider. Trailerne må ha en totalhøyde på maksimalt fire meter, med en innvendig lastehøyde på tre meter. Dette er en standard som kjøretøyprodusentene i Europa benytter seg av. For å klare dette så snakker vi lavbygde kjøretøy. Dekkutrustningen på bilene har dimensjonen 295/60, mens hjulene på trailerne er 445/45.

Distribusjon

19 av lastebilene til Scania Transportlaboratorium er øremerket til distribusjonskjøring i nærområdene, samt internt på fabrikken. Her jobber det 44 sjåfører, men ikke alle kjører distribusjon hele tiden. En del av dem jobber nemlig med å kjøre tester på Scanias lukkede anlegg, der man blant annet driver med utholdenhetstester av lastebiler og komponenter. Når det gjelder distribusjonen så benytter man seg av trekkvogner med korte citytrailere, også til forflytning av containere. Bilene i distribusjonsavdelingen ruller ikke på langt nær så mye. Her snakker vi om en kjørestrekning på ca. 30.000 km i året.

I tillegg til langtransport og distribusjonskjøring, har Scania Transportlaboratorium også en egen bussavdeling som kjører Scania-ansatte fra Stockholm til Södertälje. Med andre ord en ren pendlerbuss. For en rimelig månedspris fraktes arbeiderne med moderne turbusser. Til sammen åtte sjåfører kjører bussene, fem av dem er knyttet til Scania Transportlab, mens de øvrige er ansatt hos en ekstern bussoperatør. Vi møtte en av bussjåførene da han parkerte en av de fem bussene utenfor hovedkontoret.

- Jeg er ganske ny som sjåfør og har ikke kjørt her så veldig lenge, men stortrives allerede. Kundene er jo alle sammen Scania-ansatte og det er en veldig hyggelig stemning i bussen. Dette er den beste jobben jeg har hatt, sier Daniel Goding, som er ansatt bussjåfør via Manpower.

-Vi bruker mye folk fra Manpower. Busskjøringen er et prøveprosjekt, så vi vil ikke ansette sjåfører hos oss som vi ikke kan garantere jobben til. Men når det er sagt så rekrutterer vi mange av våre faste sjåfører fra de som i utgangspunktet er ansatt via Manpower, forteller Kizilkaya til TransportMagasinet. 

Distribusjonsbilene, 19 i tallet, er stort sett trekkvogner med citytrailere. Denne er utstyrt med gassmotor. Foto: Tormod Magelssen

-Dette er den beste jobben jeg har hatt, sier Daniel Goding som kjører pendlerbuss mellom Stockholm og Södertälje. Foto: Tormod Magelssen

Scania Transportlaboratorium har også busser i vognparken. Scania Job Express er et populært tiltak. Foto: Tormod Magelssen

Fokus

-Det er viktig å ha fokus på alt som kan ha betydning for forbruk og slitasje. Vi sjekker dekktrykk på alt hver eneste uke, mens alle aksler måles en gang i året. Dekkcentralen i Södertälje kommer hit og ser over dekkene våre en gang i uka. Ingen av lastebilene skal kjøres over 80 km/t, og vi følger opp både biler og sjåførene ved hjelp av flåtestyring. Ellers vaskes alle bilene en gang i uka, mens langtransportbilene vaskes hver eneste dag. Vi er også opptatt av å ha riktig bil til riktig kjøring. Man trenger ikke de største motorene for å kjøre motorveien mellom Södertälje og Zwolle. Men i den transporten disse vogntogene går så er det om å gjøre ikke å få stans. Får man stans på mer enn tre timer så må man stanse produksjonen på fabrikken. Men vi klarer jobben og har faktisk over 99 prosent leveransepresisjon, forteller Kizilkaya stolt.

Og det er blant annet her testen av Scanias servicesystemer kommer inn. Man kan selvsagt tenke seg at Scania Transportlaboratorium har en egen VIP-avtale for å få ekstra rask og god service, men det stemmer ikke. Målet er nemlig hele tiden å utfordre systemene, stresse de slik at man ser hvordan det virkelig fungerer.

Kort avstand

Ved hovedanlegget i Södertälje har man i tillegg til kontorer, oppholdsrom og overnattingsmuligheter, også verkstedfasiliteter. En verksmester og to mekanikere sørger for service og reparasjoner av materiellet. Disse er ikke ansatt i Scania Transportlaboratorium, men er lokalt ansatt i Scania-Bilar AB, den lokale forhandleren i Södertälje.

-Målet med det hele er jo å få tilbakemeldinger på produktene som er satt i ekte transport. Styret i Scania Transportlaboratorium AB består av nøkkelpersoner i toppledelsen til Scania, og det er svært kort avstand fra sjåførene til styret. Det betyr at informasjonen kommer dit den skal. Dessuten kan vi med vår erfaring være til hjelp for våre kunder som ønsker å se hvordan vi driver vår transport. Det er mulig å tjene penger på å drive et svensk transportselskap med svenske sjåfører, som følger lover og regler, avslutter Cem Kizilkaya, kjøretøyansvarlig hos Scania Transportlaboratorium AB i Södertälje.

Les også:

Ekstremt modulvogntog sparer miljøet

Vognparken består av 33 lastebiler, 140 trailere og seks busser. Tilsammen 120 ansatte sørger for at hjulene går rundt, bokstavelig talt. Foto: Scania

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!