Vi har lenge stusset over utenlandske vogntog der sjåførene har gjennomført turer i perioder på 28 dager, uten så mye som et minutt overskredet kjøretid, eller for lite hvile. Det er rett og slett for godt til å være sant

Jørn Dalen, politioverbetjent

-Vi ble selvsagt mistenksomme og lurte på hva han hadde drevet med, og da det viste seg at skriveren hans stod på hvile da han ankom mistenkte vi magnet på gearkassa, men det var proffere enn som så, forteller Bjørn Uno Rogneby, kontrolleder ved Statens vegvesen på Jessheim.

Det har vært en hektisk uke for mannskapene ved kontrollstasjonen på Jessheim. Grytidlig mandag morgen tok de en «spontankontroll» ved kontrollstasjonen. Halv seks om morgenen rullet et litauisk vogntog inn fra E6. Det skulle vise seg å bli starten på en spektakulær sak som antagelig ender i rettssystemet.

Halv seks

-Vi hadde vært ute på «flyvende patrulje» natt til mandag, og da vi ankom Jessheim kontrollstasjon bestemt vi oss for å slå på kontrollskiltene. Erfaringsmessig finner vi mest hvis vi ikke kontrollerer på faste steder til faste tider. Rundt halv seks på morgenen svingte et litauisk vogntog inn fra E6. Det er jo et lite stykke å kjøre fra E6 og opp til kontrollstasjonen, men dette vogntoget brukte veldig lang tid. Vi ble selvsagt mistenksomme og lurte på hva han hadde drevet med, og da det viste seg at skriveren hans stod på hvile da han ankom mistenkte vi magnet på gearkassa, forteller Bjørn Uno Rogneby, kontrolleder i Statens vegvesen.

De tok bilen, en 2014 Volvo FH, inn i hallen for å gå den nærmere etter i sømmene, men uansett hvor mye de lette så fant de ingen magnet. De så heller ikke noen merker som skulle tyde på at det hadde sittet noen magnet der som så var blitt fjernet.

Politiet

-Da klokka nærmet seg åtte om morgenen og vi fortsatt ikke hadde funnet noen årsak, tilkalte vi politiet. Da vi ikke fant noen magnet så mistenkte vi en annen, mer avansert form for manipulasjon. Og politiet fant ut av det de, sier Rogneby.

Da utrykningspolitiets tungbilpatrulje ankom tok de for seg sjåføren, men han var ikke spesielt snakkesalig. Politioverbetjent Jørn Dalen forteller hva som så skjedde.

-Vi har jo mistenkt at det finnes avanserte løsninger for å manipulere fartsskriveren. Kanskje vi ville finne noe slikt her? Vi besluttet å lete gjennom førerhytta og der dukket det plutselig opp en fjernkontroll merket A og B. Sjåføren hevdet at han ikke visste noe, men bare hadde funnet fjernkontrollen. Men da vi trykket på den skjedde det saker og ting med skriveren, forklarer Dalen.

Profft utstyr

Sjåføren ble pågrepet, mens lastebilen ble kjørt til Volvos verksted for demontering. Der fant de et meget profesjonelt og gjennomført opplegg, der man har koblet seg inn i elektronikken i bilen. Utstyret kunne sette skriveren i «hvil» eller «annet arbeid», men i motsetning til bruk av magnet så koblet dette ikke ut sikkerhetssystem som for eksempel ABS-funksjonen. Derimot viste det seg at det satte andre ting ut av spill, blant annet kilometertelleren på dashbordet.

-Dette er ikke et utstyr som noen amatører har fiklet sammen i garasjen. Det ser fabrikklaget ut, og monteringen er profesjonelt utført, uten å klippe seg inn i ledningsnett eller lignende. Det la heller ikke igjen spor i hjernen til lastebilen, og ingen feilkoder dukket opp. Dette er en gjennomført svindel og vi mistenker at flere bruker tilsvarende system. Vi har lenge stusset over utenlandske vogntog der sjåførene har gjennomført turer i perioder på 28 dager, uten så mye som et minutt overskredet kjøretid, eller for lite hvile. Det er rett og slett for godt til å være sant, forteller Dalen.

Utvist sjåfør, inndratt bil

Alvorlighetsgraden i saken er stor. Ved å utstyre bilen på denne måten så er det ikke bare kjøre- og hviletiden som er uviss, så lenge ikke noe registrerer kjørte kilometer så snakker vi om svindel mot leasingselskap, Volvos garantisystem, ulovlig kabotasjekjøring og forsikringssvindel.

-Sjåføren er ilagt en bot på 12.000 kroner, og er utvist fra landet for to år. Han ble kjørt til Trandum og er allerede sendt ut av landet. Dukker han opp innen to år så blir det 11 måneders fengsel. Bileieren i Litauen fikk 50.000 kroner i bot, mens trekkvogna, som nå er satt i kjørbar stand igjen, er inndratt til fordel for statskassen. Da den litauiske bileieren ble forkynt vedtaket ble det rabalder. Han har så langt ikke vedtatt og vi ser ikke bort fra at denne saken ender i retten, avslutter politioverbetjent Jørn Dalen i utrykningspolitiets tungbilgruppe til Tungt.

Dette skal så vidt vi vet være første gang man inndrar en lastebil til statskassen på denne måten.

Det litauiske transportselskapet kjører mye i Norge, men er ikke av de store aktørene. Da det ble stanset skal det ha vært i oppdrag for en stor norsk aktør som også har avdelinger i utlandet.

Les også:

Falske førerkort og magnet avslørt

Tatt med magnet

Laksetransport med magnet

  

 

  

Her ligger utstyret som ble brukt til å manipulere fartskriveren. Dette er ikke laget av amatører!

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!